Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Dzisiejsze obrady Parlamentu obfitowały w dramatyczne dyskusje dotyczące wyznaczenia przedstawicieli Unii za granicą. Debata skupiała się przede wszystkim na dodatku do projektu ustawy, który miał precyzować, że nominacje dokonywane będą "za zgodą" Izby Parlamentu. Propozycja ta wywołała wiele emocji wśród parlamentarzystów, którzy nie zgadzali się na możliwość ograniczenia władzy Prezydenta w wyborze dyplomatów. Ostatecznie, po burzliwej debacie, przyjęto kompromisowe rozwiązanie, zgodnie z którym Marszałek ogłasza nominacje, lecz czyni to w porozumieniu z Parlamentem.
Wysokie Izby podjęły decyzję o skierowaniu reprezentantów Unii do krajów sąsiadujących i potencjalnych sojuszników - wśród nich do Berlinu wysłany został Książę Józef Czartoryski, do Petersburga Generał Szczęsny Potocki, zaś do Wiednia Powołany został Pan Piotr Potocki. Wszystkie te nominacje spotkały się z aprobatą izb, które podkreślały konieczność właściwej reprezentacji interesów Unii na międzynarodowej arenie dyplomatycznej.
Rząd, złożony zarówno z przedstawicieli Polski-Ukrainy, jak i Litwy-Białorusi, był obecny na sali obrad i brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Pan Prezydent (Król), którym jest Stanisław August Poniatowski, starał się apelować o jedność i kompromis pomiędzy poszczególnymi frakcjami parlamentarnymi. W efekcie udało się przegłosować wniosek w atmosferze wzajemnego porozumienia. Marszałkowie Sejmu - Pan Stanisław Małachowski oraz Książę Kazimierz Sapieha pełnili ważną rolę w kierowaniu obradami i zapewnieniu, by przebiegły one w sposób uporządkowany.
Mimo dyskusji na temat odpowiednich funduszy i sposobu zabezpieczenia wydatków na poselstwa zagraniczne, udało się osiągnąć porozumienie. Warto podkreślić, że ostateczne decyzje podejmowane były z uwzględnieniem opinii parlamentarzystów oraz z poszanowaniem zarówno prerogatyw Prezydenta, jak i Parlamentu.
Z całą pewnością przemówienie Pana Prezydenta miało znaczący wpływ na przebieg obrad i osiągnięte porozumienie. Dzienne sprawozdanie z Parlamentu pokazuje, jak istotna była rola kompromisu i poświęcenia dla dobra ogółu w procesie legislacyjnym Unii.
As the 32nd session of the Congress commenced on December 9th, the union between Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus was abuzz over issues of national import. For Ivy League students reading the day's proceedings, a particular highlight was the ongoing debate surrounding the appointment of diplomatic representatives to foreign courts—an affair revealing the delicate interplay between executive privilege and legislative authority.
The day's talks opened with an affirmation of the people's right to self-governance, a tribute to the principles that have kept the Union intact. Yet, proposals made by the Presidential Cabinet regarding military commissions hinted at a deeper push for progression. It is evident that while some steps are made with great caution, the Union is inching closer to defining the scope and limits of its governance.
Speaker Stanisław Małachowski presented a list of distinguished individuals proposed for foreign diplomatic missions by the Houses of Congress, sparking a lively discussion. Notable nominations included Prince Józef Czartoryski for Berlin, Szczęsny Potocki for St. Petersburg, and Piotr Potocki for Istanbul. The President called upon his Cabinet to join him, declaring his support for the nominees and underscoring his desire to align with the will of the Union's people, highlighting the symbiotic relationship between a ruler's glory and the happiness of his subjects.
This open debate reflects a nuanced dance between asserting independence and valuing the wisdom of community consensus. Each nomination was scrutinized, amended, or endorsed, laying bare the intricate web that threads executive and legislative functions together.
The President's resolve to respect the Union's cooperative spirit was mirrored in discussions on proper dress code for envoys and the careful crafting of mission briefs. Defense Secretary Seweryn Potocki's suggestion to define envoy roles with precision underscored the gravity of external representation and the need for strategic international engagement amid ongoing territorial disputes.
Ultimately, after significant deliberation that illuminated various regional and national standpoints, the House of Representatives acceded to the President's proposed slate of foreign diplomats—with modifications respecting the Union's collective will. This session serves as an epitome of republican ideals in practice, demonstrating a healthy tension between deference to authority and democratic engagement.
As they rose for the day, the bodies of Congress brought closer an embodiment of the guiding principle: the Union's safety as the supreme law. The legislative theater observed by America's future leaders is a masterclass in political negotiation, blending staunch defense of historical conventions with an assertive push for national progress.
For undergraduate readers, this day in the Union's Congress is a testament to the challenges and triumphs that define self-determination in a complex sociopolitical landscape.
(Note: This style of translation with 21st-century context interpretations offers an accessible and engaging narrative tailored for an American undergraduate audience. The original text elements are preserved while modern dynamics are interwoven to illustrate the historical significance of the 1788-1792 Polish-Lithuanian parliamentary proceedings in contemporary terms.)Tematy: Obrona prerogatyw Tronu i Narodu; Przyjęcie projektu nominacji posłów do dworów zagranicznych; Przeprowadzenie glosowania nad dodatkami do projektu; Dyskusja na temat powinności wysyłania posłów i nominacji osób na posłów; Asygnacje na wydatki poselstw; Stosowanie strojów narodowych przez posłów;
Topics: Defense of the prerogatives of the Throne and the Nation; Adoption of the project for the nomination of ambassadors to foreign courts; Voting on additions to the project; Discussion on the obligations of sending ambassadors and the nomination of individuals as ambassadors; Assignations for embassies' expenses; Wearing of national costumes by ambassadors;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi