Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Marszałek Sejmu Polski-Ukrainy, Pan Stanisław Małachowski, rozpoczął obrady. Głównym tematem dyskusji była praca nad ustaleniem kompetencji i odpowiedzialności Komisji Wojskowej oraz kształtowanie prawa karania za naruszenia przez jej członków. Różni posłowie i senatorowie wyrażali swe opinie na temat możliwości pozywania komisji przed sądy, zwłaszcza w przypadku krzywd partykularnych. Dyskusja dotyczyła również kary za zdradę ojczyzny i konieczności wprowadzenia surowych sankcji, aby zapobiegać podobnym zdarzeniom w przyszłości.
Wystąpienia senatorów i posłów dotyczyły również pensji zarówno zagranicznych, jak i krajowych, zwracano uwagę na to, że przyjęcie wynagrodzenia z zagranicy może skutkować konfliktami interesów i zaniechaniami na szkodę państwa. Zgłaszano wnioski o zaostrzenie kar dla osób, które w ten sposób dopuszczały się zdrady stanu.
Zachodziła również niezgoda co do miejsca rozstrzygania sporów dotyczących komisji – czy powinny być one rozstrzygane na Sejmie, czy także w okresach międzysejmowych, według spisanych już wcześniej zasad.
Debata dotknęła również kwestii udziału wojska w życiu politycznym i zagrożeń związanych z możliwymi związkami wojskowymi lub konfederacjami, które mogłyby destabilizować kraj. Wyrażano przekonanie, że należy stanowczo zakazywać tego typu działań.
Deputowani dążyli do wypracowania skutecznych mechanizmów prawnych, które zapewnią bezpieczeństwo wewnętrzne, ochronią państwo przed nadużyciami i zapobiegną korupcji. Widać wyraźnie, że podczas omawianego posiedzenia sukcesywnie kładziono duży nacisk na etykę urzędniczą oraz na konieczność regulacji prawnych w celu unikania konfliktów interesów i zachowania lojalności wobec państwa.
Obrady zostały przerwane i zawieszone do następnego dnia na prośbę członków Rządu.
After the chamber was called to order by Speaker of the Congress Mr. Stanisław Małachowski...
Meeting attendees discussed the critical importance of strategic preparation before action, invoking a metaphor about machinery and arguing that without proper set up and readiness, no fruitful action can occur. In the realm of legislation, a bill may be conceived, but it cannot be enacted without the necessary groundwork.
Mr. Jacek Jezierski, a senator from the Łuków district, raised a point about accountability and the inadequacy of the Minister's actions. He emphasized that it wasn't the fault of the Minister but the system established by the Council which allowed such neglect to happen, pointing the blame at past lawmakers who prioritized financial gain over the welfare of the nation.
Mr. Jan Krasiński, a representative from the Podolski district and a respected member of Congress, highlighted the importance of serving justice and the homeland but criticized the transactional nature of parliamentary service, relating it to the financial currency of Rubles and German gold.
Mr. Jacek Jezierski continued by addressing the President, expressing his trust and allegiance but also his concerns about the future and the potential risks that come with blind loyalty. He emphasized the significance of protecting the nation and the monarchy by ensuring that lawmakers are vigilant and immune to corruption.
The discussion then turned toward the role of external influences, with Mr. Michał Czacki, representative from the Czernihów district, demanding harsher penalties for those who fail to prevent foreign incursions into national boundaries. Speaker Małachowski requested to allow the completion of the reading of a bill before proceeding with the amendments and discussions.
Mr. Józef Mierzejewski, a representative from Podolia, suggested that equal penalties should be assigned for both the withdrawal of national army forces beyond national borders and for the failure to prevent enemy forces from entering.
The concern was raised that the citizens look towards the Congress for decisions that will impact the safety and wellbeing of the nation, especially in times of internal strife and foreign pressure. After the proposals and the debate, the deliberation was postponed until the next day by the calling of the Ministerium to the Throne.
The session continued the following day, with further discussions on military commissions, the regulation of warfare, and individual responsibilities of representatives to maintain national security and citizen welfare. The complexity and significance of these deliberations underscore an era marked by intricate power dynamics and the shaping of a nation's future.
Tematy: Obrady Parlamentu; Marszałek Sejmu Stanisław Małachowski; Praca Komisji Wojskowej; Sprzeciw posłów wobec pensji zagranicznych; Ponowne wysłanie posła do Szwecji; Poseł Jacek Jezierski i oskarżenie Pana Korticellego; Publiczne finanse i korupcja; Rolnictwo w Polsce; Intrygi Trybunalskie; Sytuacja wojskowa Rzeczypospolitej; Obrona granic, konfiskata dóbr i kary dla zdrajców Ojczyzny; Konieczność zjednoczenia w celu obrony państwa i wspólnego postępu;
Topics: Parliamentary Proceedings; Marshal of the Sejm Stanisław Małachowski; Work of the Military Commission; Opposition of Deputies to Foreign Pensions; Re-sending an Envoy to Sweden; Deputy Jacek Jezierski and Accusation of Sir Korticelli; Public Finances and Corruption; State of Agriculture in Poland; Intrigues of the Tribunal; Military Situation of the Polish-Lithuanian Commonwealth; Defense of Borders, Confiscation of Property and Punishments for Treachery against the Nation; Necessity of Unity for State Defense and Collaborative Progress;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Wysokie Izby Parlamentu przyjęły ustawę dotyczącą mianowania posłów niezwyczajnych do poszczególnych dworów królewskich. Z uwagi na aktualną sytuację polityczną Unii Polsko-Ukraińsko-Litewsko-Białoruskiej, konieczne jest nawiązanie dialogu z najważniejszymi mocarstwami, aby zapewnić integralność oraz bezpieczeństwo krajów Unii.
Pan Prezydent, wspólnie z Parlamentem, zdecydował o wysłaniu specjalnych emisariuszy do następujących państw:
Wysokie Izby zobligowały Rząd obu krajów zaangażowanych w Unię do szybkiego zorganizowania i wysłania powyższych przedstawicieli. Z Rządowej kasy ma zostać przydzielone odpowiednie finansowanie na pokrycie niezbędnych kosztów związanych z realizacją tej misji.
In today's fast-paced political theater, The Union of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus needs swift and clear communication with the world's heavy hitters. To this end, by consent of the Houses of Congress, Mister President is sending special envoys to the courts of:
To ensure a rapid process for these appointed envoys, the esteemed Secretaries of State for Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus, in agreement with the Houses of Congress, are tasked with expediting these missions. Similarly, with the Houses' approval, Speakers and State marshals of the General Confederation are directed to issue necessary treasury warrants for related expenses, charged to the national treasuries until the next Congressional session.
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi