Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Przebiegające dyskusje w Parlamencie zostały otwarte słowami Stanisława Małachowskiego, marszałka koronnego, który podkreślił potrzebę szybkiego reagowania na pilne okoliczności dotykające Unii. Wskazał, że akty prawne – choć zapoczątkowane – nie są jeszcze wystarczająco rozwinięte, aby odpowiedzieć na bieżące potrzeby kraju.
Wśród kwestii pod dyskusję wkroczyły propozycje dotyczące projektów o Komisji Wojskowej oraz o wysłaniu posłów za granicę - szczególnie do Polska-Ukraina i Litwa-Białoruś. W obrębie tematyki obronnej głos zabrał Jerzy Tyszkiewicz, podkreślając konieczność skompletowania sił zbrojnych i poświęcenie czasu na realizację tych planów.
Głównymi tematami sesji było również zatwierdzenie składów posłów, debata nad przemianami prawno-politycznymi oraz dodatkowe propozycje Karola Radziwiłła, który zaoferował utworzenie na swój koszt Legionu, co wywołało emocje i debatę na temat przyszłego etatu wojska i utrzymania równowagi szlacheckiej.
Ostatecznie dniu dzisiejszym przeważały zagadnienia obronności i dyplomacji. W debacie nad werbunkiem wojskowym oraz postawą szlachty wobec ofiarowania prywatnych funduszy na cele wojskowe, widać napięcia między patriotycznym zapałem a koniecznością zachowania porządku prawnego i strategii długoterminowej. Dyskusje nad wyjazdami posłów do obcych dworów, zwłaszcza do Szwecji czy Saksonii, również pokazały ciężar odpowiedzialności, jaki spoczywa na parlamentarzystach.
Sejm został zamknięty na jutro, a marszałek koronny wyraził wdzięczność Karolowi Radziwiłłowi za jego hojność wobec państwa.
On the 15th of December, the day’s proceedings began with a speech from Speaker Stanisław Małachowski.
Speaker Małachowski addressed the urgency of responding to the current circumstances and the importance of properly dealing with pressing national needs, which could become increasingly difficult due to an accumulation of unfinished business. He highlighted the inefficiency of the Congressional process, lingering drafts of several important reforms, and the critical state of the nation's defense and treasury.
Following his opening remarks, various Representatives vocalized their concerns and ideas. Jerzy Tyszkiewicz from Lithuania-Belarus emphasized the critical period the nation was in, imploring the House to take action in strengthening the military and resolving financial matters.
The Secretary of Congress, Jan Łuszczewski, continued with a discussion on military commission reform. The conversation included considerations about the proper appointment of military commission members and their duties. There were speeches from Walerian Strojnowski from Volhynia and Stanisław Gorski from Lithuania-Belarus about the location and composition of the commission, with a general consensus forming around these issues.
Amidst these debates, a pressing concern about the election of new Defense Commissioners was raised. There were calls for immediacy in the election due to military needs, echoing the sentiment for prompt Congressional action.
Amid the discussions, a remarkable announcement was made. Speaker Małachowski presented a significant gift from Prince Karol Radziwiłł: the establishment of a military legion. This act of patriotism was met with acclaim, and there was a call to formally recognize the prince's contribution in the parliamentary records.
There were also ongoing discussions about the need to send diplomats to Sweden and Saxony. Despite concerns about the financial strain on the treasury, particularly from Lithuania-Belarus, the representatives agreed that it was crucial to maintain diplomatic ties during these tumultuous times.
In closing, the King adjourned the session until the next morning, underscoring the significance of the donation from Prince Radziwiłł and promising to personally express gratitude.
As the cold winter sets in, the urgency within the walls of the congressional hall grows. Delegates strive to find ways to support the Union’s needs, balancing military reforms, financial strategies, and the undercurrents of international politics.
Until the next report, the future hangs in the balance, with the actions of these men shaping the trajectory of the Union. Stay tuned for further updates from the congressional proceedings.
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Drogie Koleżanki i Koledzy, dziś na posiedzeniu Parlamentu Unii Polsko-Ukraińsko-Litewsko-Białoruskiej przeprowadziliśmy omówienie i przyjęcie nowych regulacji dotyczących Komisji Wojskowej. Mówiąc w skrócie, Komisja Wojskowa oraz jej członkowie mogą ponosić odpowiedzialność karną za naruszenie obowiązków określonych poprzednimi przepisami, które nie zostały uchylone. Sprawy takie będą rozpatrywane przez sąd składający się z reprezentantów Izby Poselskiej oraz Senatu, wybranych losowo w równych proporcjach.
Za szczególne przestępstwa członków Komisji traktowane będą między innymi: wyprowadzenie wojsk poza granice Unii bez zgody Parlamentu, niewystarczająca obrona terytorium w przypadku inwazji, ingerencja w narodowe sejmiki, odmowa sprawiedliwości obywatelom, obsadzanie stanowisk osobami biorącymi pensję zagraniczną, czy też bezprawne zatrzymanie szlachcica.
Kary za takie działania mogą obejmować konfiskatę majątku, karę więzienia, a nawet odsunięcie od pełnienia funkcji publicznych. Ponadto, Komisja Wojskowa ma za zadanie utrzymywać spokój i porządek w czasie bezkrólewia, bronić granic i unikać wszelkich działań zakłócających wybory nowego Prezydenta.
Jeżeli jakieś wykroczenia nie będą odpowiednio zgłoszone, każdy poszkodowany obywatel ma prawo zawiadomić o nich sąd. Takie zawiadomienie uznaje się za wystarczające do rozpoczęcia procesu sądowego. Warto również podkreślić, że naruszenie porządku publicznego przez ewentualne powstania wojskowe będzie kwalifikowane jako "zbrodnia stanu".
Prościej mówiąc, nałożyliśmy spore ograniczenia i ramy odpowiedzialności na działalność Komisji Wojskowej, a wszystko po to, aby zapewnić lepszą kontrolę nad armią, uniknąć niepożądanych konfliktów i mieć pewność, że wszystkie działania wojskowe będą realizowane z poszanowaniem decyzji Parlamentu. Do zobaczenia na kolejnych sesjach!
Hey readers! Here's another piece fresh out of The Union's Congress. Let's break down what the legislators passed in this legislative mouthful, the "Military Commission Part 7", into bits we can all chew on.
The gist is that any misstep by the Military Commission, which is kind of like our Department of Defense, falls under the microscope of justice. If any members rock the boat against the duties described by current or past laws, which haven't been tossed out, they've got to defend their actions in front of a Congressional court. This isn't just any court, though—six senators and twenty-four Representatives, evenly picked from each state (that’s Poland-Ukraine, Lithuania-Belarus, and Latvia) get drafted by lottery to hand down judgment, with The President overseeing the process if he decides to show up.
Now the juicy stuff: The Commission and its members could be in hot water for a few particular no-nos, like threatening The Union's safety or getting in the way of local congress meetings. If they refuse to lend an ear to a citizen's quest for justice or if they overstep the powers defined by Congress, there could be trouble. Imagine if one of them got caught taking foreign cash—they'd be out of commission (pun intended).
The punishments are pretty stiff, too. We're talking about potential criminal trials and even property confiscations for serious breaches, such as starting an unsanctioned war or surrounding the Congress with troops to stop the democratic process.
Overall, this act is about keeping the military in check and making sure they don't eclipse the democratic processes in The Union. It ensures that military honchos can be held accountable in a court of law, keeping them from getting too big for their boots and making sure the common folk can still get a fair shake. It also keeps the military neutral when it comes to choosing a new President and maintains their focus on defending the border, not meddling in politics.
Stay tuned 'cause the laws from Congress are like the weather in New England: if you wait a minute, it'll change.
Peace out from your fellow undergrad and aspiring policy wonk.
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi