Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Індэкс людзей Паказальнік тэм |
Dzień dobry, drodzy czytelnicy! Dzisiejsza sesja Sejmu była pełna intensywnych debat, a jej głównym tematem było ustalenie szczegółów dotyczących zaciągu Kawalerii Narodowej. W centrum dyskusji znalazł się Pan Michał Walewski, senator wojewoda z Sieradza, który przedstawił projekt w tej sprawie. Zaciętą dyskusję wywołały różnice zdań co do liczby żołnierzy w poszczególnych chorągwiach – czy ma ich być 100 czy 150.
Spór w Parlamencie został dodatkowo podgrzany przez propozycję transformacji Regimentów Dragonii w Pułki Przedniej Straży. Marszałek Sejmu, Pan Stanisław Małachowski, musiał zarządzać obradami, które momentami stawały się dość burzliwe.
W debacie wypowiedziało się wielu posłów, w tym m.in. Pan Franciszek Branicki, minister obrony Polski-Ukrainy, który podkreślał znaczenie Kawalerii Narodowej dla bezpieczeństwa kraju, oraz Książę Adam Czartoryski, który argumentował za szybkim zaciągiem i potrzebą umacniania sił zbrojnych.
Ostatecznie, po licznych przerwach na glosowanie i dodatkowe propozycje, Sejm przyjął projekt z poprawkami, które mają przyśpieszyć powołanie żołnierzy do formacji Kawalerii Narodowej. Zdecydowana większość głosów była za przyjęciem projektu z poprawkami, co pokazuje, że Parlament stoi na straży interesów bezpieczeństwa kraju.
W wyniku głosowania ustalono, że w pojedynczej chorągwi Kawalerii Narodowej będzie 150 żołnierzy i trzy Regimenty Dragonii zostaną przekształcone w Pułki Przedniej Straży.
Z niecierpliwością oczekujemy na dalszy rozwój wydarzeń i postępów w realizacji zatwierdzonych planów związanych z obronnością naszego kraju. Sejm kontynuować będzie swoje obrady już jutro o godzinie 10:00.
In an eventful session of The Union's Congress, the debate persisted on how to swiftly assemble a robust National Cavalry, with multiple speeches and proposals put forth. Despite differing opinions on the size of cavalry units and restructuring existing forces, a consensus emerged, prompting the congress to focus intensely on the issue.
Noteworthy Developments:
The President highlighted the nation's commitment to reforming taxes despite not reaching a conclusion yet, emphasizing that necessity will lead to results, even if challenged by foreign intrigue.
Senator Michael Walewski from Sieradz opposed the delay in national defense preparations, warning against foreign interference in national efforts towards independence.
Senator Castellan Piotr Ożarowski from Wojnicz, a national cavalry commander, volunteered to recruit and equip soldiers at his own expense.
Representative Antoni Madaliński from Gniezno recommended issuing universal recruitment proclamations to expedite cavalry enlistment.
The Secretary of the Treasury, Franciszek Branicki from Ukraine-Poland, argued that a cavalry unit cannot be formed with just 100 men; he advocated for 150 men per unit to create effective squadrons to defend the nation's borders.
Major Resolutions
The Senate and House of Representatives collectively decided to form cavalry units with 150 men each, rejecting a reduction to 100 men. Furthermore, three Dragon Regiments would be transformed into Frontline Cavalry units, ensuring a more strategic and unified approach to the nation's defense. This decision passed by a significant majority.
Minister Jacek Małachowski requested the Speaker postpone the session until the following morning at 10 a.m., granting congress members time to further contemplate these crucial national defense measures.
There was notable support for quickly advancing the cavalry formation process, with underlying concerns about potential external meddling in The Union's affairs. The notion of self-funded military contributions was mentioned, reflecting a strong patriotic sentiment echoed throughout the discussions.
Despite the intense deliberations that characterized the session, the Congress members demonstrated resilience, determination to fortify their military capabilities, and a shared aspiration for swift and effective action in the interest of The Union's security.
Tematy: Zmiana struktury wojska: zaciąg i rozmieszczenie wojska; reforma regimentów dragonii w pułki przedniej straży; Liczba żołnierzy w chorągwi: decyzja między 100 a 150 głów na jedną chorągiew; Gorliwość i obowiązki posłów w kontekście wojskowym: dyskusja o pozostawieniu wolności osobistej posłom w związku z obowiązkami rotmistrzów; Komisja Wojskowa: odniesienia do prac i zaleceń komisji; Piechota vs. kawaleria: debata nad proporcjami i znaczeniem obu rodzajów sił zbrojnych; Fundusz wojskowy: dyskusje na temat finansowania armii oraz obawy związane z wydatkami; Ustawa sejmowa: odwołania do prawa i regulacji sejmowych dotyczących tworzenia projektów; Wolność glosowania i decyzje sejmowe: procedury głosowania i podejmowania decyzji, pluralność glosów;
Topics: Military structure change: recruitment and deployment of troops; reforming dragon regiments into advanced guard regiments; Number of soldiers per banner: decision between 100 and 150 heads per banner; Deputies' zeal and duties in military context: discussion of maintaining individual freedom for deputies in relation to rotmistrz (cavalry captains) duties; Military Commission: references to the commission's work and recommendations; Infantry vs. cavalry: debate on the proportions and importance of both types of armed forces; Military fund: discussions on army funding and related spending concerns; Parliamentary legislation: references to laws and parliamentary regulations regarding the creation of projects; Voting freedom and parliamentary decisions: voting procedures and decision-making, plurality of votes;
Каб атрымаць доступ да гэтага раздзела, увайдзіце або падпішыцеся на Вялікі радавод Мінакоўскага (Wielcy.pl).
W dniu dzisiejszym, Wysokie Izby Parlamentu, zatroskane o wzmocnienie sił naszej Unii, podjęły kroki mające na celu zwiększenie dochodów publicznych. Zostało to osiągnięte poprzez rozszerzenie obowiązujących opłat za papier stemplowy, wprowadzonych ustawodawstwem z lat 1775 i 1776. Niniejszym omówimy szczegółowe klasyfikacje tychże opłat.
Pierwsza klasyfikacja: Dotyczy to między innymi przywilejów na wysokie godności kościelne, urzędy publiczne i tytuły szlacheckie. Zawiera ona zestawienie opłat za uzyskanie czy potwierdzenie zajmowania stanowisk i inne przywileje, takie jak ordery państwowe, z różnymi stawkami w zależności od rangi i rodzaju danego tytułu. Na przykład, opłata wynosi 1000 złotych za przywilej na tytuł arcybiskupa, a 600 złotych za biskupstwo.
Ważne ostrzeżenie: Osoby, które otrzymały tytuły senatorskie lub inne wysokie godności, nie będą mogły z nich korzystać ani sprawować funkcji związanych z tymi tytułami, jeżeli nie zapłacą wymaganej opłaty stemplowej w ciągu sześciu miesięcy poza okresem sejmowym.
Druga klasyfikacja: Dotyczy opłat za dokumenty potwierdzające mniej znaczące tytuły i urzędy lokalne, takie jak podstarostwo czy różne funkcje w służbie pocztowej. Na przykład, dyrekcja generalna poczt Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi opłata wynosi 100 złotych, a za komornikostwa graniczne lub ziemskie – tylko 1 złoty.
Uwaga: Jeżeli dokumenty na mniej znaczące urzędy lokalne nie będą sporządzone na odpowiednio opłaconym papierze stemplowym, to osoba podejmująca funkcję nie tylko straci swój urząd, ale również będzie musiała wypłacić trzykrotność brakującej kwoty na rzecz skarbu publicznego.
Nowe zasady stemplowe mają na celu zapewnienie sprawiedliwości i odpowiedniego dochodu dla skarbu Unii. Ponadto podkreśla się, że wszelkie transakcje lub dokumenty urzędowe, niezależnie od ich natury, muszą być sporządzone na papierze stemplowym o odpowiedniej wartości pod groźbą surowych kar finansowych lub utraty stanowiska. Wszelkie pozostałe przepisy nieujęte w tej ustawie, ale opisane w wcześniejszych ustawach, pozostają w mocy i muszą być przestrzegane.
Na zakończenie, Unia poinformowała o jedynie prawomocnym forum sądu Komisji Skarbu Polsko-Ukraińskiego w zakresie prawa stemplowego. Wszystkie instancje nadużyć i krzywd wobec skarbu publicznego mogą być przedstawione temu sądowi przez każdego informatora.
W ten sposób Rząd zarówno Polski-Ukrainy, jak i Litwy-Białorusi, prowadzi do konsolidacji finansów Unii i zapewnienia środków potrzebnych na ważne inicjatywy wewnętrzne i międzynarodowe.
Hello fellow politicos, civics enthusiasts, and history buffs! Get ready for a riveting account of financial legalese straight from the days of the Union of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus! The Congress, with its knack for budgetary jugglery, has just adopted something riveting—a law that's all about bulking up the public treasury through a fascinating mechanism: pricier stamp paper.
Dive into the excruciating minutiae, and marvel at how they planned to make bank by pushing up the costs associated with various privileges (read: official documents). For instance, imagine needing a god-tier privilege for an archbishopric? That'll now set you back 1,000 red złotys—those are big old-timey bucks. How about a privilege for a bishopric? Well, that's a cool 600 red złotys, not to mention additional fees based on income—talk about fiscal inspiration.
But wait, there's more! Roles like voivodeships (think state governorships), along with gigs in The Cabinet, all came with sticker prices for their documentation. The bigger your role, the higher the cost of the paper your appointment's printed on. And let's not breeze past the delightfully tiered pricing for other distinguished positions—top-tier secretaries, referendaries, marshal roles–each getting their own distinct price tag for the honor of officially stamping their status.
And what kind of legislative flip-through would this be without a section on orders of chivalry? If you've ever fancied the prestigious Order of the White Eagle or the Order of Saint Stanislaus, not only would you pay for the luxury, but you'd also make sure it's on record—get it stamped or it's like it never happened.
In other news, the law doesn't skimp on provisions for religious prelatures. Remember this: Without the official stamp, your esteemed ecclesiastical appointment might as well be scribbles on a diner napkin. And let's not even get into the bureaucratic tap dance you'd need for lay and monastic abbeys or urban authorities like those mayoral gigs—each with its dedicated fee schedule.
Better not dawdle if you're roped into high offices or military honors either. Fail to stamp your document within six months, and that high-flying title is just words in the wind.
Even the more mundane transactions involving lands or property rights got in on the stamp action. Ever thought about founding a city? That dream comes stamped, at twelve red złotys, whether you like it or not.
In a charming footnote that screams 'bureaucratic nightmare,' no one's sliding into senatorial or ministerial shoes without their precious privileges being stamped. Hopefuls without the requisite paperwork shouldn't bother cozying up in those coveted Senate seats or flaunting titles they haven't paid the premium for.
The second class of the whole stamp affair categorizes every micro transaction down to postal appointments and playing cards. Yes, you heard right, even playing cards slide into the stamp duty roster. And God help the soul skimping on proper stamped papers—they could face a penalty three times the overlooked fee.
To cap it off, just in case you're wondering if your local notary, regent, scribe, or other various flavors of official can dodge the stamp frenzy—they're all bound by oath to the throne of paperwork. And should they tread afoul of this hallowed treasury-boosting mandate, they risk nothing less than their prestigious positions becoming dust in the ledger book.
There you have it, friends—money makes the Union's world go round, and the stamp is its latest ride. Stay tuned for more gripping tales from the congressional depths.
Tematy: Pomnożenie dochodu z papieru stemplowanego; Dochody publiczne; Podatek od papieru stemplowanego; Klasyfikacja opłat stemplowych; Tytuły szlacheckie i beneficja duchowne; Nobilitacje i indygenaty; Przywileje na urzędy i dygnitarstwa; Opłaty za dokumenty urzędowe; Wykonanie ustawy o papierze stemplowanym; Jurysdykcja Komisji Skarbu Koronnego;
Topics: Increase of revenue from stamped paper; Public revenues; Tax on stamped paper; Classification of stamp duty charges; Noble titles and ecclesiastical benefices; Ennoblement and rights of indigenates; Privileges for offices and dignities; Fees for official documents; Enforcement of the stamped paper law; Jurisdiction of the Treasury Commission of the Crown;
Каб атрымаць доступ да гэтага раздзела, увайдзіце або падпішыцеся на Вялікі радавод Мінакоўскага (Wielcy.pl).
Drodzy czytelnicy, pragnę poinformować Was o nowym akcie paralamentarnym uchwalonym przez Wysokie Izby, który wprowadza nowe opłaty za przywzięcie różnego rodzaju przywilejów na terenie Litwy-Białorusi. Oto szczegółowy raport z najnowszych decyzji sejmowych.
W miejsce starego systemu stempli, Wysoki Parlament zdecydował o ustanowieniu nowej taksy za urzędy i order, podobnie jak te już istniejące w Polsce-Ukrainie. Zaczynając od dzisiejszej daty, nikt otrzymujący przywilej od Pana Prezydenta nie będzie mógł pełnić swoich obowiązków, dopóki nie zapłaci określonej sumy pieniędzy, zależnej od zajmowanej pozycji. Opłaty mają być przekazane do komisji skarbowej, a zebrane fundusze mają być wykorzystane na potrzeby wojska w obrębie Litwy-Białorusi.
Każdy znakomity pan, który zostanie obsypany tytułem senatorskim lub ministrowym, mieć będzie tylko pół roku na to, by zalegalizować swój status poprzez zapłacenie wymaganej taksy. Podobny warunek dotyczy także dygnitarzy, urzędników cywilnych i wojskowych czy duchowieństwa. Są oni zobowiązani zgłosić swoje przywileje w ciągu z góry określonego czasu.
Co ważne, nobilitacja czy nadawanie szlachectwa będzie teraz również wiązało się z wyższą opłatą, choć za niezwykłe zasługi wojskowe nadal może być przyznawana bezpłatnie.
Warto podkreślić, że te nowe przepisy finansowe mają na celu zwiększenie dochodów państwa, szczególnie skupionych na wsparciu sił zbrojnych. To interesujący krok ze strony Rządu, pokazujący pragnienie wprowadzenia bardziej zorganizowanego systemu podatkowego, ale także wzmacnianie wojska kraju.
Z przyjemnością będę kontynuował informowanie Was o dalszym postępie w obradach naszego Parlamentu. Do przeczytania jutro!
Greetings, folks! If you're interested in financial ordinances from the old-world fusion of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus, then you're in luck. The Union, which unifies these historic lands, has just rolled out a zinger of a law focusing on privilege dues—in essence, an 18th-century pat on the back that's about to get a little more costly.
Let's break it down: When big-shot positions or honors are dished out by Mister President, the recipients need to pony up a fee before they start reveling in their new titles. Whether we're talking red-robe-wearing bishops (sans Latvia), bigwig administrators, or your run-of-the-mill high offices, there's a price to pay. These payments are earmarked for the Lithuanian-Belarussian military fund—no ifs, ands, or buts.
Here's the skinny on the going rates for the privilege of power:
But wait—there's more! You have six months (excluding Congress session time) to whip out your privilege papers or you'll just be a noble no-show. And don't even think about flaunting that title untaxed!
Dignitaries, church officials, and military brass must also follow the rules if they want to avoid public seating snubs. And listen up, future order recipients: You've got six months to settle your dues or the Under Secretary of Justice will come knocking. As for alternating between Congress and local decrees, a sequence has been set, so everyone pays their fair share to the treasury. It's all about balance and making sure the Lithuanian-Belarussian military chest stays well-fed.
Yep, the times they are a-changin', and in The Union, privilege just got a price tag.
Tematy: Opłata od przywilejów; Wielkie Księstwo Litewskie; Stempeł papierowy; Opłaty urzędowe i orderowe; Biskupstwa i intraty; Województwa i kasztelanie; Dygnitarstwa i urzędy duchowne i świeckie; Ordery Orła Białego i Świętego Stanisława; Premie beneficji; Indygenat i nobilitacja; Urzędy wszelkie ziemskie i wojskowe; Zastrzeżenia i regulacje proceduralne;
Topics: Tax on Privileges; Grand Duchy of Lithuania; Paper Stamp; Official and Order Fees; Bishoprics and Revenues; Voivodeships and Castellanies; Dignitaries and Ecclesiastical and Secular Offices; Orders of the White Eagle and Saint Stanislaus; Benefice Premiums; Indigenate and Ennoblement; All Secular and Military Posts; Reservations and Procedural Regulations;
Каб атрымаць доступ да гэтага раздзела, увайдзіце або падпішыцеся на Вялікі радавод Мінакоўскага (Wielcy.pl).
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi