Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Przedstawiam wam podsumowanie dzisiejszego posiedzenia naszego Parlamentu. Rozpoczął je Pan Stanisław Małachowski, marszałek Izby Poselskiej Polski-Ukrainy, poruszając kwestię trudności w tworzeniu porozumień, nawet jeśli mają służyć wspólnemu dobru. Niestety, nie udało się ustalić konkretnych postanowień dotyczących magazynów oraz Etatu Wojska, pomimo chęci strony rządowej do ich wprowadzenia.
Jedno z czołowych wystąpień należało do Pana Stanisława Kublickiego z Łotwy, który wyraził zgodę na finansowanie bunczucznych z kasy Pana Prezydenta, ale pod warunkiem braku awansów w wojsku. To ważny głos, zważywszy na trwający spór wokół miejsca i roli bunczucznych w armii.
Mowa była także o skutkach używania gazet do manipulowania informacjami o obradach Sejmu – Pan Jan Suchorzewski z Kalisza zaapelował, by polecić wydawcom dbałość o prawdziwość przekazywanych treści. Stanowi to odbicie naszych rosnących obaw przed fake newsami zamieszczanymi w prasie.
Zanim przejdę do dalszych detali, warto podkreślić, że w Sejmie zwracano uwagę na sprawiedliwość i oszczędność finansów państwa. Adiutanci hetmańscy i bunczuczni tacy jak Pan Antoni Godlewski oraz Pan Stanisław Kublicki wyrazili przekonanie, że należy zmniejszać wydatki publiczne, ukazując to jako priorytet dla przyszłej stabilności Unii.
Debata potoczyła się w kierunku finansowania i statusu wojskowych oficerów sztabu oraz chirurgów, gdzie pojawiło się pytanie o optymalną wartość Funduszu, przypadającego na ich wynagrodzenie. W obradach padło wiele argumentów – od porównań do pruskiego wojska, po anegdoty z osobistych doświadczeń, jak te przytoczone przez Księcia Kazimierza Sapiehę, marszałka konfederacji litewskiej.
Ważne jest również nadmienienie, że obradujący zwracali uwagę na potrzebę zachowania doktorów sztabowych i chirurgów, nie tylko jako konieczności w dobie wojny, ale też jako istotnego elementu przygotowania wojska na czas pokoju.
Obrady zakończył Pan Stanisław Małachowski, marszałek Izby Poselskiej, dla którego znaczące były sprawy związane z lustracją starostw oraz używaniem funduszy Skarbu Państwa. Jego wystąpienie podkreślało wysoką odpowiedzialność, jaką Parlament ponosi za prawidłowe wykorzystanie publicznych zasobów.
Dotychczasowe dysputa wszędzie obecna na sesji, ukazuje istotę współczesnych wyzwań, z którymi boryka się nasz parlament, równocześnie dając ciekawy wgląd w mechanizmy polityczne epoki. Oczekujemy kolejnych obrad.
Z Sejmu relacjonował dla Was wasz stały korespondent.
Materiał zredagowany na potrzeby lokalnej gazety studenckiej.
On August 17, Speaker of the Congress Mr. Stanisław Małachowski initiated proceedings with a speech, which drew attention to the challenges in executing human arrangements and laws.
Attention shifted to remarks made by Representative Jan Suchorzewski from the State of Kalisz, who expressed concerns about journalistic misrepresentation of Congress decisions and asked the Speaker to ensure accurate reporting.
The Secretary Mr. Jan Łuszczewski read a payment report related to the presidential squadron, suggesting the continuation of funding without the possibility of military advancement.
Various Representatives provided their inputs on these financial and military topics, debating the suitability and necessity of certain roles like buńczuczny (standard-bearers) funded from the President's treasury and the implications for military advancement.
There was an extensive debate about the roles and compensation of military adjuncts and buńczuczny, with some Representatives questioning the necessity and cost efficiency of these positions, suggesting instead they should be drawn from the civil society or paid from different resources.
President Mr. Stanisław August Poniatowski weighed in on the discussion, questioning the rationale of denying advancement opportunities for the said roles and suggested that future appointments should not be limited to civilians.
The Representative from Lithuania-Belarus Mr. Michał Zaleski spoke, advocating for the issue to be resolved by a majority vote of the Houses of Congress, particularly on the topic of whether these roles should come with the opportunity of military advancement. Similarly, the Lithuanian-Belarusian Speaker Prince Kazimierz Sapieha called for a decision on this issue through voting.
Following more discussions and input, a consensus was reached on the roles of military adjuncts, and their financial compensation.
A motion was made to consider Adjutants of both the President's and military leaders' staff for equal pay, and ultimately it was resolved to exclude certain military roles from the Congress-approved budget and assign their compensation to different funds, including those for veterans.
Prince Kazimierz Sapieha requested permission for certain military units stationed at the border to return to their stations in Lithuania-Belarus due to the shortage of staff officers and the pressing need for recruitment.
After various other discussions and reports, including one about military healthcare with a focus on the financial allocations for doctors and surgeons, a proposal was made and unanimously accepted to delegate the funds management to the Military Commission, ensuring efficient use and provision of high-quality medical care for soldiers.
The session drew to a close with some reflections on the financial implications of Congress decisions and the importance of prudent management of the Union's funds, with the suggestion from Speaker Stanisław Małachowski to delegate certain responsibilities to the Treasury Commissions of both Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus.
Reports hinted at the complexity of the decision-making process and highlighted concerns over military spending and the adequacy of the Union's finances to support a large army.
The next Congress session was scheduled by President Mr. Stanisław August Poniatowski for the following day at 10 am.
Overall, the Congress covered various important issues ranging from budget allocations for unique military roles to the long-term financial stability of The Union in supporting its military and defense efforts.
Tematy: marszałek Sejmu; kwestia fałszerstwa w gazetach; finansowanie buńczucznych i adiutantów z skarbu królewskiego; awans wojskowy; prace nad etatem wojskowym; propozycje zmian w etacie wojskowym; dyskusja nad pensjami dla adiutantów i buńczucznych; Komisja Wojskowa; potrzeby medyczne wojska; lustracje starostw;
Topics: Marshal of the Sejm; issue of falsifications in newspapers; funding of bunczuczni and adjutants from the royal treasury; military promotion; work on the military establishment; proposals for changes in the military establishment; discussion on the salaries of adjutants and bunczuczni; Military Commission; medical needs of the army; revisions of starosties;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
W dniu dzisiejszym wysokie Izby Parlamentu, w należytym uznaniu za zasługi adiutantów przy boku Pana Prezydenta – Stanisława Byszewskiego, Onufrego Dzierzbickiego, Jana Michniewicza i Michała Kirkora – zdecydowały się na zapewnienie im dalszych możliwości awansu na stanowiska pułkownicze czy szefowskie. Warto zwrócić uwagę na fakt, że adiutanci, dopóki pełnią swoją funkcję, nie mogą objąć dowództwa nad pułkiem lub regimentem.
Powróciwszy do swoich jednostek po zakończeniu służby adiutantckiej, będą mogli przejąć pełnię komendy. Należy podkreślić, że będą oni wówczas podlegać jurysdykcji komisji wojskowej i nie będą już chronieni rangą adiutanta przy boku Pana Prezydenta. Omawiany akt ma też klauzulę mówiącą o tym, że w momencie awansu do stopnia generałmajora i objęciu obowiązków w wojsku, adiutanci kończą swoją służbę przy Pana Prezydencie.
In recognition of the exceptional service delivered by aides-de-camp:
President, with the consensus of the Houses of Congress, hereby assures these current aides-de-camp further advancement to the rank of Colonel or unit Commander as determined by the seniority of their commissions. While in service as aides-de-camp, they may not command their regiment; however, upon leave from aide-de-camp duties and rejoining their unit, they must assume full command, then falling under the jurisdiction of the military commission and its courts, with their aides-de-camp rank alongside the President no longer shielding them from said accountability. Should they be promoted to the rank of Brigadier General by order of seniority, they will cease to serve as aides-de-camp upon being tasked with other military duties.
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi