Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Inicjatywy zmierzające do zasilenia skarbów Unii wzbudziły dzisiaj ostrą debatę na zamknięciu sesji. Poseł Stanisław Kublicki z Łotwy podjął kwestię wcześniej przedłożonego projektu opłaty od "Dyplomatów sekretnych" i prosił o jego ponowne rozpatrzenie.
Poseł Onufry Morski z Podola zwrócił uwagę na konieczność sprawnego rozpatrzenia spraw czekających na decyzje Parlamentu i zapobiegania kolejnej anarchii w kraju. Sugerował konieczność wydłużenia obecnej kadencji Sejmu lub wyznaczenia nowych przedstawicieli przez społeczeństwo.
Poseł Jan Suchorzewski z Kalisza podkreślił, że przyszłość kraju nie zależy wyłącznie od bieżących działań Sejmu, ale przede wszystkim od uczciwości reprezentantów narodu. Wyraził obawę przed przedłużaniem kadencji Sejmu niezgodnie z wolą społeczeństwa.
Podczas gdy Poseł Sebastian Dłuski z Lublina wspierał propozycję przedłużenia kadencji, Poseł Stanisław Kublicki przypomniał o precedensach z przeszłości, gdy Sejm obradował bez przerwy przez kilka lat.
Poseł Aleksander Zieliński z Nura wyraził zaniepokojenie możliwością, że następny Sejm będzie zdominowany przez prywatne interesy, co mogłoby zagrozić niepodległości kraju. Podjął mocną deklarację oponującą przeciwko rozwiązaniu obecnej konfederacji i Sejmu.
Poseł Ignacy Zakrzewski z Poznania przedstawił projekt, w którym apeluje o kontynuowanie Sejmu aż do zakończenia działań wojennych oraz o zachowanie obecnej Marszałków Konfederacji na swoich stanowiskach.
Poseł Wojciech Suchodolski z Chełma argumentował, że Sejm może rozważać nowe kwestie tylko po uregulowaniu najważniejszych spraw dotyczących armii i zarządu.
Poseł Michał Zaleski z Trok optował za równoważeniem interesów państwa z prawami narodu, sugerując wysłanie do społeczeństwa uniwersału z opisem obecnej sytuacji.
Dyskusja toczyła się również wokół propozycji Księcia Kazimierza Sapiehy, marszałka konfederacji litewskiej, mającej na celu zwolnienie miasta Brześcia Litewskiego z podatków na kilka lat wskutek niedawnego pożaru, co wywołało żywą debatę i wnioski o wsparcie miasta w odbudowie.
Sejm uznał, że dla dalszej efektywności organy Skarbu powinny przedstawić raport o stanie finansów oraz zaplanować dalsze działania. Zebranie zostało zawieszone do dnia następnego.
The session launched with Speaker Stanisław Małachowski addressing the urgency to enhance the finance projects. Representative Stanisław Kublicki from Latvia pushed for revisiting the issue of secret diplomatic fees that had been long out of discussion.
Onufry Morski from Podolia stressed the nearing end of the representative term and the pile of key matters awaiting decision, ranging from government formation to commissioning reports. He asserted the need for an early resolution to avoid slipping back into anarchy and suggested reaching out to the public about extending the congressional mandate under the existing Confederation Bond.
Jan Suchorzewski, Representative of Kalisz State, cautioned against relying solely on the virtue of the current Congress for the nation's fortune. He argued that continued work by new Representatives should be entrusted to secure the legacy of the present Congress’s activities.
While Representative Sebastian Dłuski from Lublin supported the earlier proposal, Stanisław Kublicki from Latvia cited past instances where a single Congress ran for two years as a means to convince others of their continued participation.
Aleksander Zieliński from Nur expressed the fear that a new Congress might be composed of private interests and disrupt reforms; therefore, he strongly protested against dissolving the current Confederation and Congress.
Ignacy Zakrzewski from Poznań proposed an interim measure: declaring the current congressional term continuous until the next legally scheduled Congress, with a refreshed representation in each state and county. He opposed dissolving the Confederation until all matters are resolved.
Wojciech Suchodolski from Chełm suggested completing crucial military and governance matters before introducing other issues, to avoid breaking the Nation’s Law.
Michał Zaleski from Troki declared his intention to align national necessities with the Nation’s Law and disagreed with the proposition to write new laws, instead preferring to send a universal declaration to the people for redress.
In defense of the Nation's Law, Antoni Rożnowski from Gniezno pledged not to dissolve the Confederation till a peace congress convenes.
Prince Kazimierz Sapieha, Lithuanian-Belarusian Marshal of the Confederation, brought up the unfortunate fire calamity of Brest, Lithunia-Belarus, and sought tax exemptions for the city's recovery. The proposal, read by Representatives Mateusz Butrymowicz and Julian Niemcewicz, found support in the House.
Antoni Dziekoński, Under Secretary of Treasury for Lithuania-Belarus, acknowledged existing funds for relief actions but clarified the limits to such alleviations regarding taxes.
Discussion continued over relief strategies, Brest’s recovery funding, and the correct procedural response to national military and financial issues. The session was then adjourned to the following day.
Tematy: Marszałek Sejmu; Stanisław Małachowski; Prawo Podolaków; Deputowani do eksaminowania dykasty; Komisja Wojskowa; Konfederacja; Naród; Komisja Skarbu Litewskiego; Brześć Litewski; Projekt finansowania armii; Upadek miasta; Alleviacye; Prawo Narodu; Wojsko; Komisja Skarbowa; Dochody Publiczne; Tabela Dochodów Publicznych;
Topics: Sejm Marshal; Stanisław Małachowski; Law of Podolians; Deputies for Ministries Examination; Military Commission; Confederation; Nation; Lithuanian Treasury Commission; Brest Litovsk; Army Financing Project; City's Fall; Alleviacye; National Law; Army; Treasury Commission; Public Revenue; Public Revenue Table;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
W dniu dzisiejszym, w ramach obrad Izby Poselskiej Unii Polsko-Ukraińskiej i Litewsko-Białoruskiej, została przyjęta nowa ustawa dotycząca kwestii starostw.
Najistotniejszym punktem ustawy jest potwierdzenie, że starostwo Kowelskie, które kiedyś zostało dane Wacławowi Rzewuskiemu jako nagroda za jego cnoty i zasługi, zostaje zachowane dla przyszłego właściciela pod warunkiem jego odpowiedniego posiadania. Dotyczy to zarówno mieszczan jak i chłopów, co było już wcześniej zakodowane w prawie.
Podobną sytuację mamy w przypadku starostwa Szadowskiego, które za wyrażoną sumę zostało oddane dziedzicznie, zachowując przy tym opłatę podatku ziemskiego, jako wyraz szacunku dla zasług urodzonego Księcia Kazimierza Poniatowskiego.
Ustawa przewiduje również, że wszelkie nadania królewszczyzn jako dziedzictwa dokonane na sejmach w latach 1768 i 1775, które nie są wyłączone w mocy aktu, są teraz zobowiązane do wniesienia ofiary w postaci 30% stałego dochodu na rzecz wzrostu skarbu publicznego.
Środki finansowe nadane w przeszłości przez stanowiska są interpretowane jako przeznaczone wyłącznie dla bezpośrednich posiadaczy tych dóbr - wszelkie inne nadania nie należą bezpośrednio do starostw i powinny być zwrócone skarbowi.
Rząd ma obowiązek dozoru i egzekucji niniejszych ustaleń, z odpowiedzialnością na komisjach skarbowych obu krajów Unii. Ponadto ustawa wprowadza zasadę, że uważa się za wroga ojczyzny każdego, kto uzyskałby na przyszłych sejmach zamiany graniczące z uszczupleniem dóbr narodowych.
W interesie zachowania spokoju obywatelskiego ustawa gwarantuje prawa tym, którzy nabyli dobra w wyniku zamiany na wcześniejszych sejmach, pod warunkiem, że transakcja była autentyczna i została sfinalizowana przed rozpoczęciem obecnego sejmu.
Podsumowując, ustawa stara się uporządkować i zapewnić sprawiedliwe rozdysponowanie dóbr narodowych oraz uregulować zobowiązania wynikające z nadanych uprzednio starostw, z korzyścią dla dobra publicznego i z poszanowaniem praw nabywców.
Hey there, fellow undergrads! If you're keeping up with the historic Congress sessions of The Union of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus, then you're in for a treat with today's update. We're talking stewardships, the old-timey kind, and how they're getting a makeover to comply with the latest laws for the benefit of public funds. This piece of legislation spells out how certain stewardships, granted for exceptional service and virtue, will maintain their status, but with some tweaks aimed at integrating them into the prevailing law.
First off, the Kowel Stewardship, bestowed upon Wojewoda Wacław Rzewuski of Krakow back in the 1705, will remain as he arranged - when it jumps into the hands of a proper owner and they fulfill their end of the deal from their hereditary lands, the townsmen and peasants are considered under the law of the four stewardships. Likewise, the Szadowskie Stewardship, given out for a previously agreed sum and in recognition of the contributions of the noble Prince Kazimierz Poniatowski, stays in his hands with an obligation to pay the land tax.
When it comes to the President, as in The President along with The Union's synchronized states, who gave up 30% from the income of stewardships granted in 1705 to pump up the public treasure—future and current inheritances from the Crown and Great Duchy of Lithuania-Belarus (removing Kowel and Szadów as mentioned before) are expected to chip in similarly. The offer to the President made by the states in 1705 means exclusively the holdings that the final owners possessed under a single non-divisible privilege, which they still might own, shall be kept.
Anything that was attached to those stewardships under a separate privilege which does not currently belong to them, should head back to the treasury to be secured. This extends to all royal properties granted as inheritances in either 1668 or 1705. The respective finance commissions will monitor the implementation of this law and report back to the houses of Congress, all while ignoring any constitutions that might have popped up retroactively without considering the original law's intent. The finance committees of both nations within their respective regions will ensure transparency and take responsibility immediately for this directive.
Lastly, any citizen who seeks to mislead the nation’s wealth through exchanges in any Congress will be seen as a foe to the homeland. The financial committees from both countries will hold the exchanging winners responsible for compensating the Union’s treasuries based on the price for which they sold those exchanges. And for those partially settled and unoccupied dwellings within the countryside, they’re whipping out the rulebook to ensure transparency, order, and fairness.
Hope that wasn't too much legalese for ya. Keep your eyes on the treasury, folks—The Union is getting its stewardship game in order for the greater good!
Tematy: Starostwa dziedziczne; Ofiary na rzecz skarbu publicznego; Książę Kazimierz Poniatowski; Książę Michał Radziwiłł; Król Stanisław August Poniatowski; Zamiany dóbr Rzeczypospolitej; Własność ziemska; Ekwiwalencje zabezpieczeń; Lenności w Wielkim Księstwie Litewskim; Wojewodzina wołyńska Antonina Rzewuska;
Topics: Hereditary Starosties; Contributions to the public treasury; Prince Kazimierz Poniatowski; Prince Michał Radziwiłł; King Stanisław August Poniatowski; Exchange of Commonwealth properties; Land ownership; Securities equivalences; Feudal tenures in the Grand Duchy of Lithuania; Voivodess of Volhynia Antonina Rzewuska;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Parlament Unii wyraża wdzięczność Księciu Józefowi Czartoryskiemu, marszałkowi litewsko-białoruskiemu, posłowi z Wołyńskiej Litwie-Białorusi, za jego zasłużone, własnym sumptem wykonane poselstwo w Berlinie, które przyniosło korzyści dla kraju. W obliczu konieczności odejścia Czartoryskiego z Berlina i przedstawienia przyczyn tej decyzji Panu Prezydentowi oraz wysokim izbom parlamentu, postanowiono zwolnić go z dalszych obowiązków w tej roli. Jednocześnie potwierdzono status nadzwyczajnego i pełnomocnego ambasadora w Berlinie Księciu Stanisławowi Jabłonowskiemu, generałowi wojsk litewsko-białoruskich, posłowi z Wołyńskiej Litwy-Białorusi. Jabłonowski zasłynął wykonywaniem tej funkcji z godnością, przynosząc korzyści Unii. Zadano Deputacji do Spraw Zagranicznych, by dokonała odpowiednich działań w tej sprawie, we współpracy z Kancelarią Skarbu Koronnego.
In today's session, Congress lauded Prince Józef Czartoryski, the Lithuanian-Belarussian Steward from the Volhynia state, for his patriotically self-funded diplomatic mission to Berlin. The Representative’s services have been recognized with deep gratitude. However, having been permitted to depart Berlin due to his requests and following deliberation with The President and the confederated Houses of Congress, we are inclined to relieve Prince Czartoryski of his further duties in this role.
Meanwhile, the title of extraordinary and plenipotentiary envoy in Berlin has been confirmed for Prince Stanisław Jabłonowski, the general-major in the Lithuania-Belarus military and Representative from the Volhynia state. He has performed this office temporarily, with honor to himself and benefit to The Union. The Committee on Foreign Affairs is entrusted to make necessary arrangements in this matter, in coordination with both the aforementioned seals and the Polish-Ukrainian Treasury Commission.
Topics: embassy to the Berlin court; Prince Józef Czartoryski; Prince Stanisław Jabłonowski; diplomatic services; gratitude for service; relinquishing of mandate; deputation for foreign affairs; Commission of the Crown Treasury; status of extraordinary and plenipotentiary envoy; Lithuanian military forces;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi