Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Na wstępie dzisiejszego posiedzenia Pan Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu z Polski-Ukrainy podkreślił znaczenie możliwości wyrażenia przez społeczeństwo swojej woli w kwestiach, które mają charakter fundamentalny dla ustroju państwa.
Pan Kajetan Hryniewiecki, senator z Lublina zwrócił uwagę na trudności w pracy nad ustawą podatkową, wynikające z opóźnień w dostarczeniu danych przez administrację. Zaproponował przedłużenie terminu prac o sześć tygodni.
Pan Wojciech Suchodolski, poseł z Chełma, wspierany przez Pana Ignacego Wybranowskiego i Pana Jana Jordana z Krakowa, zażądał wprowadzenia poprawek do omawianego projektu.
Pan Ignacy Zakrzewski, poseł z Poznania z kolei zaproponował, aby posłowie mogli dalej zobowiązać swoich podwładnych do dostarczenia potrzebnych informacji, aby nie opóźnić projektu podatkowego. Na co Pan Kajetan Hryniewiecki odpowiedział, rozumiejąc problem, ale podkreślając istotność dostarczenia kompletnych danych do stworzenia skutecznej ustawy.
W dyskusji pojawiły się kontrpropozycje dotyczące zaradzenia zagrożeniom wynikającym z królewszczyzny - tematyka istotna dla bezpieczeństwa i przyszłości Unii.
Dyskutowano także nad zarzutami przeciwko wyborowi monarszego sukcesora i wolności wyborów królewskich. Pan Ignacy Zakrzewski bronił idei elekcji, zauważając, że do tej pory to głównie rodziny magnackie decydowały o wyborze. Wniósł, by rozważyć możliwości adopcji i zapowiedział, że sukcesja jest jedynym środkiem na korupcję, a republikańska struktura państwa jest lepiej zabezpieczona w monarchii sukcesyjnej niż elekcji.
W kontynuacji debaty nad sukcesją Pan Stanisław Sołtan, poseł ze Słonimia na Litwie-Białorusi, zaznaczył, że decyzja w tej sprawie powinna należeć do Narodu, a obecne posiedzenie powinno skoncentrować się na kwestii, czy powinno dochodzić do odwoływania się do Narodu czy nie.
Ostatecznie, po dalszych dyskusjach, zdecydowano o zwróceniu się do Narodu z zapytaniem dotyczącym wyboru następcy na tron, co zyskało aprobację. Wniósł to Pan Stanisław Potocki, podkreślając, że kwestia ta winna być postawiona przed obywatelami.
Działania te zostały wsparte decyzją Księcia Kazimierza Sapieży, marszałka konfederacji litewskiej, który zaproponował konkretny środek, który po przeczytaniu przez Pana Jana Łuszczewskiego, sekretarza, przyjęto do rozważenia.
Pan Prezydent wyraził swoją wdzięczność i poparcie la decyzji Parlamentu. W odpowiedzi przedstawiciele Senatu, Rządu oraz Sejmu złożyli hołd Panu Prezydentowi.
Na koniec sesji zdecydowano o przystąpieniu do dalszych obrad nad zaleceniem marszałkom o zapytanie Narodu w sprawie sukcesji.
Sesja została odroczona na dzień kolejny.
During the Congressional session, Speaker Stanisław Małachowski stressed that while the issue of succession is vital and based on Cardinal Laws, it should be recognized by the people to whom it belongs. Despite extensive explanations from external sources, every opinion points to preventing the dire consequences of potential anarchy. Therefore, we should soon expect a significant expression of the Houses’ will, eagerly awaited by all.
In his address, Senator and State Governor of Lublin Kajetan Hryniewiecki reported on the delays in completing the tax reform due to missing necessary documents from civic and military commissioners, requesting an extension of six weeks for the project. The House of Representatives agreed.
Representatives from various states, such as Wojciech Suchodolski from Chelm, Ignacy Wybranowski from Lublin, and Jan Jordan from Krakow, debated the need for further amendments to the project, pointing out that complete completion cannot be guaranteed without the required documents.
Józef Mierzejewski, a representative from Podolia, suggested that the tax reform should be based on the old estimates and should be brought to the decision of the Houses as quickly as possible.
Debates continued regarding whether to consult the nation on the issue of hereditary succession in the light of the forthcoming end of the current President's term. Legislators like Ignacy Zakrzewski from Poznan and Stanisław Sołtan from Słonim argued the merits of direct election versus hereditary rule, citing concerns over foreign influence and previous national tragedies.
As the discussion veered towards the question of national freedom and decision-making, Stanisław Potocki from Lublin passionately defended the right of the nation to choose its leader.
President Stanisław August Poniatowski himself, showing humility and love for the nation, announced his willingness to support whatever course of action would lead to the country's happiness, expressing his readiness to sacrifice even his life for the well-being of the people.
The session ended with a heartfelt gesture as the entire Senate, Cabinet, and House of Representatives proceeded to a ceremonial hand-kiss of the President, showing profound respect and appreciation for his service to the country. The session was then adjourned, with the crucial decision on the mode of succession postponed for further deliberation.
Tematy: Sejm Wielki; Marszałek Sejmu Stanisław Małachowski; Projekt Rządowy; Sukcesja tronu; Składki Ossolińskiego; Deputacja; Prerogatywy; Komisarze Cywilno-Wojskowi; Uniwersały; Projekt sypki proporcjonalnej; Prorogacja; Taryfy podymne; Adopcja sukcesyjna; Elekcja króla; Tron sukcesyjny; Konstytucja; Uniwersał do Narodu; Król Stanisław August Poniatowski; Obywatelska wolność wyboru; Marszałek konfederacji litewskiej Kazimierz Sapieha;
Topics: Great Sejm; Marshal of the Sejm Stanisław Małachowski; Government Project; Succession to the Throne; Ossoliński's Contributions; Deputation; Prerogatives; Civil and Military Commissioners; Universals; Proportional Taxation Project; Prorogation; Capitation Tariffs; Succession Law; Royal Election; Hereditary Throne; Constitution; Universal to the Nation; King Stanisław August Poniatowski; Civil Freedom of Choice; Marshal of the Lithuanian Confederation Kazimierz Sapieha;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
W zeszły poniedziałek, 20 września, został przyjęty przez Parlament nowy akt, na mocy którego liczba ministerstw w Rządzie zostanie zmniejszona. Nowa struktura Rządu Unii, zatwierdzona przez wysokie Izby oraz Pana Prezydenta, będzie teraz składać się z 16 ministrów: po 8 dla Polski-Ukrainy oraz dl Litwy-Białorusi, obejmujących kluczowe działy jak skarb, kancelaria, obrona i sprawy wewnętrzne. Takie zmiany mogą przyczynić się do efektywniejszego zarządzania współczesnymi krajami Unii i są odpowiedzią na potrzeby szybszego podejmowania decyzji oraz lepszej koordynacji działań między Polską-Ukrainą a Litwą-Białorusią.
Hey folks, back with your daily dose of parliamentary drama from the Union. Here's the juice from Monday, September 20, 1790: Mister President, with the consent of the confederated Houses of Congress, wants to slim down The Cabinet. Buckle up, as we're about to see fewer Secretaries and Under Secretaries in the Union. You know, efficiency and all that. Stay tuned to see how this tightens up the government's operations!
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi