Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
W obecności wysokich izb Parlamentu, marszałek Sejmu Pan Stanisław Małachowski rozpoczął sesję, podkreślając, że prace nad najważniejszymi ustawami jeszcze nie zostały zakończone, mimo pozorów. W trakcie rozważań znalazły się niezbędne dodatkowe poprawki do Uniwersału, a Pan Walerian Strojnowski z Wołynia przedstawił projekt ustawy dotyczący dokładnego ujmowania woli narodu na sejmach prowincjonalnych.
Dyskutowano nad instrukcjami wyborczymi, które miały określać w sposób przejrzysty i wiążący głos każdego uczestnika sejmu. Podniesiono kwestie różnic proceduralnych między Polską-Ukrainą a Litwą-Białorusią oraz bezpieczeństwo i prawidłowe porządkowanie sejmików. Znacznym tematem była propozycja przeprowadzania wyborów i decydowania o projektach poprzez tajne głosowanie, co było tematem gorących dyskusji wśród posłów.
Poruszono również kwestię terminów i kolejności procedur wyborczych, co było przedmiotem sporej kontrowersji. W końcu ustalono, że instrukcje na sejmikach mają być decydowane przed wyborem posłów, co spotkało się z jednomyślnym przyjęciem wysokich izb.
W trakcie obrad doszło do incydentu związanego z protestami posłów z Litwy-Białorusi, którzy nie zgadzali się z wprowadzanymi ustawami. Wbrew ich obawom udało się jednak przyjąć większość projektów, co stanowi krok w kierunku usprawnienia procesu legislacyjnego w Związku.
Ostatecznie, po głosowaniu, odrzucono inicjatywę wprowadzenia tajnych głosowań na sejmikach, przekładając ją na późniejsze rozważanie w kontekście ogólnego opisu formy rządu.
Dzień zakończył się odroczeniem sesji przez ministra kancelarii Polski-Ukrainy Pana Jacka Małachowskiego na następny dzień.
W sprawozdaniu odzwierciedliłem ważne aspekty dzisiejszych obrad, które mogą być interesujące zarówno z perspektywy historycznej, jak i dla współczesnego obserwatora procesów politycznych. Obecne w debacie pojęcia oraz postacie zostały przedstawione z linkami do Genealogii Potomków Sejmu Wielkiego, co pozwala na bardziej szczegółowe zapoznanie się z ich działalnością i wpływem na ówczesną politykę.
Dear Readers, a remarkable event unfolded in the Senate chamber as the Speaker of the House, Mr. Stanisław Małachowski, addressed the assembly. He remarked that sometimes when a critical project seems complete, it turns out there’s still essential work to be done. The same holds for the recent Universal, which looked finished but required further additions.
Sentiments were voiced to refine the apparently complete Universal—a pressing task that Representative Walerian Strojnowski from Volhynia was to undertake alongside the delegate from Chełm, aiming to satisfy views expressed during the last session. Other proposed amendments concerning civil-military commissioners and town commissioners shall be considered after revisiting this matter.
Mr. Walerian Strojnowski declared the refined draft ready for review, and the secretary Mr. Jan Łuszczewski read it aloud, emphasizing that instructions must reflect the nation's true will. No instruction falling short of these standards would be deemed valid.
Amendments to the draft were numerous — Representative Ignacy Zakrzewski from Poznań suggested clarifications around votes, including secret ballots for decision-making and elections. Meanwhile, Representative Mateusz Butrymowicz from Pińsk addressed a specific procedural custom in Lithuania-Belarus.
Debate ensued over who decides the validity of instructions, to which Mr. Wojciech Suchodolski from Chełm explained it’s a matter to be settled at local congresses. This led to fears from Representative Onufry Morski from Podolia that opening instructions to complaints would lead to endless challenges.
The session saw the sharing of several viewpoints on how the instructions should be decided to ensure fairness and legality in the electoral process. A desire to clarify and systematize the voting procedure was echoed by other statesmen.
After some debate, the assembly unanimously agreed that instructions must be decided before electing Representatives. This set a new order that would significantly affect the upcoming local congresses scheduled for November 16.
The day's discussions highlighted the continuous evolution of The Union's political process. Different regions, including West and East Poland-Ukraine, Lithuania-Belarus, and Latvia, were all active participants in shaping the future of their shared political entity.
The adherence to procedural norms and the quest for a truly representative system of instruction were evident. As the session ended, it was clear that the complexities of Constitutional government were at the forefront of The Union's affairs.
Tune in for more updates as delegates continue to navigate the intricate dance of 18th-century politics in the Union of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus!
Topics: King's indisposition; Stanisław Małachowski, Marshal of the Sejm; Sejm Instruction Project; Walerian Strojnowski; voting and decision-making in sejmiks (regional assemblies); Ignacy Zakrzewski; Mateusz Butrymowicz; Tomasz Dłuski; Jan Łuszczewski; sejmik session proceedings; legislative project of the Estates; Wojciech Świętosławski;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
W obliczu potrzeby kontynuacji reform i ustabilizowania sytuacji w Unii, Wysokie Izby zdecydowały o przedłużeniu trwałości konfederacji parlamentarnej. Parlament Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi utrzymuje swój skład, a obecni posłowie zostają zachowani, co ma zapewnić kontynuację prac legislacyjnych. Wszystkie regiony mają wybrać na nadchodzące sejmiki, zaplanowane na 16 listopada, standardową liczbę nowych posłów. Pozostali, obecni na sejmie, dołączą do pracy 16 grudnia i wspólnie dokończą dzieło sejmowe pod obecnym kierownictwem. Dla Litwy-Białorusi warunkujemy możliwość zwołania własnego sejmu po zakończeniu konfederacji.
Good news, folks! Our Representatives at Congress, recognizing the persistent needs of The Union (that's Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus for us), have extended the duration of their ongoing session. Turns out, there's still a lot on their plates—unfinished government business and securing our political situation, to name a few tasks at hand.
Here's the deal: The current Representatives forming this Congressional confederation are betting on continuity. They're sticking around. Every State and County will elect as many Representatives as usual on November 16th this year, moving up the local congresses (sejmiks) that were initially set for February 9th, 1791, to ease the hassle for citizens.
The Representatives already at Congress will convene again on December 16th. By joining the ongoing confederation, they will work alongside their freshly elected peers under the guidance of our trusty Speaker's gavel to wrap up the Union's essential matters. The Lithuania-Belarus contingent gets an extra promise: the next session's schedule will be considered explicitly for them once this confederation wraps up.
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi