Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Po powitaniu przez Prezydenta, Marszałek Sejmu Stanisław Małachowski zajął się kwestią projektu posła z regionu Oszmiany. Nazajutrz wznowiono rozważania wokół sugestii posła z Wołynia, by najpóźniej do końca czerwca 1792 roku zakończyć prace Sejmu. Grupa posłów zgłaszała sprzeciw, argumentując, że nowoprzybyli posłowie mogą mieć inne instrukcje, a przyszłość polityczna jest niepewna, przez co powinniśmy zachować elastyczność. Sekretarz Jan Łuszczewski czyta projekt bez ww. dodatku.
Podczas dyskusji, Paweł Grabowski, poparł wyraźne podjęcie decyzji, a Józef Kociełł podkreślił różnicę między dodatkiem posła z Wołynia a jego własnym projektem. Adam Czartoryski wyjaśnił, że chodzi o to, by Sejm nie sprawiał wrażenia uzurpacji władzy, z kolei Mateusz Butrymowicz sprzeciwił się uwagom posał z Wołynia.
Nie osiągnięto jednomyślności, dlatego przeprowadzono głosowanie, które wykazało większość popierającą projekt z dodatkiem. Następnie przyjęto ustawę o konieczności kontynuacji działań Sejmu do czerwca 1792 roku, jeśli okoliczności tego wymagają.
Na obradach poruszono również kwestię finansów. Wiceminister Skarbu Polski-Ukrainy, Roch Kossowski, wspomniał o negocjacjach kredytowych z Genui i Holandią. Zapewniono, że Sejm ratyfikował układ pożyczki na korzystnych warunkach.
Poseł Fryderyk Moszyński wyraził zaniepokojenie niezbalansowanym obciążeniem Skarbu Koronnego, do którego Wiceminister Skarbu Litwy-Białorusi Antoni Dziekoński odniósł się, podkreślając finansowe wysiłki Litwy oraz chęć współpracy obu Skarbów w razie konieczności.
Raporty z dnia zakończyły się przyjęciem finansowego uznania dla Sekretarza Sejmowego Jana Łuszczewskiego za dwuletnią służbę. Omówiono także wynagrodzenie pracowników Kancelarii Sejmowej.
Odnotowano, że wniosek o wynagrodzenie za szczególne zasługi dla Pana Turskiego został przełożony na kolejną sesję z powodu późnej pory. Obiedzenie zostało tym samym zawieszone do następnego wtorku.
After the arrival of Mister President, Speaker Stanisław Małachowski brought up from yesterday's session the draft proposal from the Representative of Oshmiany, which sparked a debate. Supporters of the addition proposed by the Representative of Volhynia argued for setting a definitive end date for the current Congress no later than the last day of June 1792, while opponents maintained that it would be inappropriate to tie the hands of future Representatives who may have new instructions and because predicting political circumstances is challenging.
Thus, Secretary Jan Łuszczewski read aloud the proposal from Oshmiany without the addendum, leading to a division of opinions.
Representative Wojciech Świętosławski from Volhynia stood in opposition, wanting to incorporate his amendment.
Representative Paweł Grabowski from Volkovysk expressed his desire for a decisive resolution to the ongoing draft, suggesting that disputed points should be settled by a vote.
The next point of contention revolved around the amendment proposed by Representative of Volhynia, intended to ensure the freedom of the nation and assert that the current Congress should not usurp powers beyond the specified timeframe without significant reasons.
Meanwhile, Józef Kociełł from Oshmiany explained that his project and the addendum proposed by the Representative from Volhynia should be considered separately and, if unanimity is not reached, a vote should decide the outcome.
Prince Adam Czartoryski from Lublin suggested that since both the original proposal and the addition aimed to reassure the nation that the Congress did not intend to dictate indefinitely, they could be approved together, though ideally without necessitating a vote.
Despite efforts to reach unanimity, there was no consensus as some Members of Congress argued for and against the addition proposed by the Representative of Volhynia, leading to a vote.
The vote revealed a majority in favor of including the amendment with the proposal, which would give the nation and Mister President a timeline for the current Congress.
Then, Secretary Jan Łuszczewski formalized the amended proposal into law, which reads as follows: "In light of the indispensability of the current needs of The Union, it was necessary to prolong the duration of the current Congress and to adjust the schedule for the local Congresses accordingly."
In financial discussions, Under Secretary of the Treasury Roch Kossowski from Poland-Ukraine reported ongoing negotiations for a substantial loan intended to support The Union's Treasury, outlining the terms agreed upon with a partnership in the Netherlands and seeking congressional ratification.
On the topic of equal financial burdens, Representative Fryderyk Moszyński from Bracław argued that the Poland-Ukraine Treasury should not shoulder the interest payments alone and that the Lithuania-Belarus Treasury should also contribute.
Under Secretary of the Treasury Antoni Dziekoński from Lithuania-Belarus assured that although Lithuania-Belarus was not flush with funds, it attempted to secure half of the needed loan, fulfilling military payments with the rest expected from taxes.
The Congress unanimously ratified the project confirming the loan agreement for 10 million.
Later, Prince Adam Czartoryski proposed to compensate Secretary of the Congress Jan Łuszczewski for his two-year service, with some debate over the prudent amount, ultimately deciding on 50,000.
There was further deliberation on compensating the staff of the Secretariat of the Congress, resulting in an allocation of 20,000, and discussion on a special remuneration for Delagate Turski, which was postponed to a future session.
The session was concluded, with the next meeting scheduled for the following Tuesday.
Tematy: Projekt ustawy o zakończeniu prac Sejmu; Sejmiki relacyjne i daty ich zwoływania; Prace Komisji Skarbu Koronnego i negocjacje kredytowe; Kwestia ratyfikacji układu pożyczki; Propozycje nadrobienia pracy urzędników sejmowych; Uregulowanie spraw kancelarii sejmowej; Delegacja przeciw Dekretowanemu Adamowi; Opozycja i poparcie projektów;
Topics: Bill on concluding the Sejm's work; Dates for convocation of the relation sejmiks; Efforts of the Crown Treasury Commission and credit negotiations; Matter of ratifying the loan agreement; Proposals for compensating the work of Sejm officials; Regulating the affairs of the Sejm chancellery; Delegation against the Decreed Adam; Opposition and support for projects;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi
To część Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl), która zawiera genalogię 1.200.000 osób z elit polskich od średniowiecza do dzisiaj.
To, co tu widać, to jego darmowa część (około 12%).
Proszę o wsparcie, by dalej mogła być dostępna za darmo.
Wystarczy wykupić abonament pełnej wersji (Wielcy.pl) i to okno nie będzie się pokazywać.
Maria Jadwiga Minakowska
abonament roczny (79 zł) | abonament dożywotni (390 zł) |