Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Dzień pełen napięć i prób podejmowania decyzji. Marszałek Stanisław Małachowski rozpoczął sesję od stwierdzenia, że nadszedł czas na ważne sprawy dotyczące formy rządu i szczęścia narodu. Debatowano o różnych aspektach formy rządu i spraw wewnętrznych. Obrady były trudne, często przerywane propozycjami poszczególnych deputowanych.
Deputaci debatowali na przykład nad propozycją reformy systemu sądowniczego złożoną przez deputowanego Józefa Czartoryskiego oraz nad regulacją kwestii związanych z sprawiedliwością zaproponowaną przez Jana Łuszczewskiego.
Józef Komorowski, poseł z Chełma, wyraził wdzięczność wobec Prezydenta i posłów za chęć ratowania narodu. Ostrzegał, że bez zreformowania formy rządu ani skarb, ani wojsko nie będą w stanie obronić kraju przed zagrożeniami zewnętrznymi.
Ignacy Działyński podkreślał rolę sejmików w kształtowaniu formy rządu i wyraził opinię, że w pierwszej kolejności należy zająć się reformą sejmików.
Król Stanisław August Poniatowski w swojej przemowie do sejmu wezwał do poświęcenia soboty wolnego dnia, ze względu na potrzebę odpoczynku.
W trakcie obrad przedstawiono wiele projektów i wniosków, które poddano pod głosowanie, lecz nie osiągnięto jednomyślności co do żadnego z nich.
Debata skupiała się także na znaczeniu reformy rządu i jej wpływie na przyszłość narodu. W dyskusji padły słowa o potrzebie oświecenia politycznego i konieczności podjęcia działań w sferze ekonomicznej oraz wojskowej.
Chwilami atmosfera obrad była tak zagęszczona, że niektórzy posłowie wzywali Ministra Spraw Wewnętrznych Michała Mniszcha, aby ogłosił przerwanie. Jednak ostatecznie po długich godzinach dyskusji i wymiany zdań zgromadzenie zdecydowało się przerwać obrady do piątku.
Relacja z tego dnia może dobitnie świadczyć, że chociaż podjęto wiele prób podejmowania decyzji w kluczowych kwestiach, Sejm nadal poszukuje najlepszych ścieżek dla przyszłości kraju.
[Link do biogramu Pana Szczęsnego Potockiego, generała artylerii](https://www.sejm-wielki.pl/b/11.1.1140)
Yesterday's heated debate on how to proceed with government reform, whether to start with the discussion of 'Cardinal Laws' or local congresses, continues to divide the House of Representatives. Speaker of the House, Mr. Stanisław Małachowski, initiated the session, emphasizing the nation's critical moment for forming a government framework foundational to its prosperity and stability.
In the midst of trying to resolve these disputes, Nobleman Józef Komorowski from Chełm praised divine guidance in advancing national happiness, rooted not in conquests or oppression, but through diligent efforts in saving the homeland—suggesting the 'Regulation of Order' had been completed.
The Latvian representative, Mr. Antoni Gliszczyński, voiced concerns that the laws punishing treason were more intimidating to the accuser than the accused and suggested local funds should be considered for compensation, emphasizing their effectiveness similar to foreign subsidies.
Despite multiple attempts to find common ground, the House remains entangled in arguments over procedure specifics and how to best approach government form and function. Notably, a proposal by Mr. Albin Skórkowski suggests addressing defense and treasury matters ahead of local governance issues, pointing to the time-sensitive need for a strong military and financial system in the face of foreign pressure.
MR. PRESIDENT observed this division, reminding everyone of the Constitutional order of proposing legislation, and called for unity and prompt decision-making. Sadly, the session ended without consensus, adjourning to Friday morning. The Speaker asked members to consider well and convene with readiness to align on the direction for the Union's government formation.
To those following these developments, this may seem a typical legislative gridlock. However, considering the urgency with which the Commonwealth needs to strengthen its governmental structure, such debates are a test of the Union's democratic resolve. Even the President's call for decisive action appears to sway few, as factional interests and adherence to procedure continue to hamper progress.
Students, it's like watching a heated college debate where everyone agrees something has to change but can't decide where to start. Imagine having to write a group paper but your team can't even agree on the outline. It's frustrating and eats up time when the clock's ticking. Left unsaid is that while delegations argue, intense external pressures linger, highlighting daily the consequences of a weakened state apparatus.
Tematy: Decyzja od czego zaczynać czynności Sejmu - Sejmiki czy Prawa Kardynalne; Projekt dotyczący urzędzenia dykasterii (magistratur, komisji skarbowych); Sprawy ekonomiczne - ustalanie sesji na ich rozpatrzenie; Propozycje i glosowania dotyczące organizacji prac Sejmu; Opozycja i jej prawa do zatrzymania procedur sejmowych; Przysięgi deputowanych do rozstrzygnięcia kwestii konstytucyjnych; Podział czasu Sesji Sejmowych i determinacja ich przeznaczenia; Zachowanie stanowić zapadłych i odmiana decyzji Sejmu; Przygotowane glosy poszczególnych posłów i senatorów na temat procedur sejmowych.;
Topics: Decision on what to start with the Sejm's activities - Sejmiks or Cardinal Laws; Project related to the organization of dicasteries (magistracies, treasury commissions); Economic affairs - setting sessions for their consideration; Proposals and voting on the organization of the Sejm's work; Opposition and its right to halt parliamentary procedures; Oaths of deputies for the examination of constitutional issues; Division of time for Sejm Sessions and their intended purpose; Upholding established decisions and amending Sejm decisions; Prepared speeches from individual deputies and senators regarding parliamentary procedures.;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi