Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Po rozpoczęciu przez Pana Stanisława Małachowskiego, marszałka Sejmu, omówiono konieczność reform i uregulowań w Unii. Podkreślono wagę pracy legislacyjnej, biorąc pod uwagę skomplikowaną sytuację wewnętrzną oraz zewnętrzną Unii. Rozważano przede wszystkim kształtowanie przyszłego rządu i reformę sejmików, będących kluczowym elementem demokracji szlacheckiej.
Ksiądz Józef Kossakowski, senator biskup z Łotwy, wypowiedział się na temat reformy sejmików, podkreślając ich znaczenie dla rządów republikańskich i wolności. Z kolei Pan Kazimierz Plater, senator kasztelan z Trok, przedstawił projekt reformy, zaznaczając, że jakość sejmików przekłada się na jakość praw i ich egzekucję, a co za tym idzie – na dobrostan kraju.
Różne postulaty reform sejmikowych przedstawili także Pan Tomasz Dłuski, podkomorzy, Książę Józef Czartoryski, poseł z Wołynia, czy Pan Ignacy Krzucki, poseł z Wołynia.
Ogłoszono również treść projektu dotyczącego miejsc sejmikowania, nad którym posłowie mieli się zastanowić. Wywołało to liczne dyskusje odnośnie proporcji reprezentacji oraz dostosowywania prawa na poszczególnych sejmikach. W debacie zabrało głos wielu posłów, m.in. Pan Walerian Strojnowski, poseł z Wołynia czy Pan Mateusz Butrymowicz, poseł z Pińska.
Niespodziewanie król Stanisław August Poniatowski zabrał głos, nakłaniając posłów do przyspieszenia prac i zaakceptowania projektu w istniejącym kształcie, co oznaczałoby rozstrzygnięcie wielu kwestii na poziomie prowincjonalnym.
Podjęto również próby głosowania nad różnymi propozycjami, między innymi nad liczbą posłów dla każdej z prowincji. Wypowiedziało się wielu posłów, jak Pan Aleksander Zieliński, poseł z Nura czy Pan Józef Weyssenhoff, poseł z Łotwy, proponując różne poprawki i rozwiązania. Niektóre z nich wnikały o powielenie liczby posłów z pewnych regionów, czemu przychylił się Sejm jednomyślnie.
Debata była dynamiczna i wielowątkowa, ilustrująca złożoność wyzwań reformatorskich, przed jakimi stała Unia. Koniec końców, żadna decyzja nie była ostateczna, ponieważ pojawiły się liczne różnice zdań oraz potrzeba kontynuacji dyskusji wróciła na następne posiedzenie Sejmu zaplanowane na kolejny dzień.
The session was opened by Speaker Stanisław Małachowski, who emphasized the urgency of decision-making and the progress in drafting the government's form. There were also numerous interventions regarding local congresses and their reform, underscoring their significance for the political system.
Senator Bishop Józef Kossakowski from Latvia stressed the importance of reforming local congresses to prevent disorder, advocating for clear and straightforward regulations.
Kazimierz Plater, Senator from Trakai, argued for sticking to established principles while taking care to not overstress details that could derail the crucial reforms.
Amidst these discussions, various other members of Congress, including Tomasz Dłuski from Lublin and Prince Józef Czartoryski from Volhynia, expressed their views on local congress reforms and other constitutional matters. Speaker Małachowski maintained that decisions would follow due deliberation.
Secretary Jan Łuszczewski reported on the specifics of proposed reforms, including the assignment of meeting places for local congresses, which sparked further debate. Some Representatives, like Ignacy Zakrzewski from Poznań, suggested that the best practices of one province should be applied to others to optimize the process.
As discussions unfurled, President Stanisław August Poniatowski urged the Houses to expedite their work by adopting the initial articles as they stand and letting each province decide on their own congress places during their local sessions.
In an eventful session where various opinions were shared, Senators and Representatives like Stanisław Sołtyk from Kraków suggested focusing on provincial sessions. In response to these deliberations, Ignacy Potocki, Marshal of the State, recommended moving the first point to provincial sessions and beginning with subsequent points.
A series of votes and discussions followed, covering the number of representatives per province and local congress meeting spots. Eventually, Speaker Małachowski had to organize a vote on whether to maintain the number of representatives at 66 per province.
The session concluded with the motion carrying and Congress agreeing to maintain the allotment of 66 Representatives per province, with the sessions adjourned until 10 am the following day.
Stay tuned for more updates from the congressional front, where the future shape of The Union's governance is being crafted.
Tematy: Reforma sejmu i sejmików; Dialogi i przemówienia marszałka i posłów; Rozważanie projektów reformy; Dyskusje o liczbie przedstawicieli na sejmikach; Propozycje miejsc i przeprowadzania sejmików; Kwestie reprezentacji poszczególnych województw i ziem; Głosowanie nad projektami reformy; Wnioski i poprawki posłów; Modlitwy i apele o błogosławieństwo w pracach sejmu;
Topics: Reform of the Sejm and Sejmiks; Speeches and dialogues of the Marshal and Deputies; Review of reform projects; Discussions on the number of representatives at Sejmiks; Proposals for locations and conduct of Sejmiks; Issues of representation from various voivodeships and lands; Voting on reform projects; Proposals and amendments from Deputies; Prayers and calls for blessings on the work of the Sejm;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi