Білоруська мова Deutche sprache | English language Français | Lietuvių kalba Latviešu valoda | Język polski Українська мова | Index of people Index of topics |
Pod nieobecność Pana Prezydenta Marszałek Stanisław Małachowski zapoczątkował posiedzenie Parlamentu, kontynuując omówienie Podziału Policji i jej obowiązków, w szczególności w kwestii bezpieczeństwa Pana Prezydenta, ministrów oraz różnych urzędów. Przedstawiono też model nadzwyczajnego sądu karnego, mającego na celu sprawiedliwy i humanitarny proces bez zbędnego przelania krwi.
Marszałek Małachowski po prezentacji zapytał o akceptację Izby, na co uzyskał zgodę większości, choć niektórzy posłowie wyrazili chęć dalszej dyskusji nad projektem.
W obradach uczestniczyło wielu znaczących osobistości, między innymi Ignacy Chomiński, Ignacy Krzucki czy Kajetan Hryniewiecki, podnosząc kwestie związane z jurysdykcją i organizacją Sądu Kryminalnego oraz kompetencjami Marszałka. Szczególnie interesująca była wymiana zdań na temat prewencyjnego działania Marszałka w zapobieganiu przestępstwom, co wprowadzało do debaty elementy związane z ochroną praw obywatelskich.
Zakończenie obrad miało miejsce po dokładnym omówieniu wszystkich wniesionych poprawek i zgłoszonych pomysłów.
Oprócz tematów policyjnych zwrócono także uwagę na problem, który spotkał niejakiego Pana Borzęckiego, dziedzica Miasteczka Mińskiego. Wyraził on skargę, że mieszczanie źle interpretując nowe prawo o miastach, wzbraniają się przed płaceniem należnych mu danin.
Dzień zakończył się podjęciem tematu dotyczącego propozycji stworzenia nowych fabryk broni oraz przesłaniem projektu dotyczącego tej inicjatywy do odpowiedniej komisji w celu dalszych rozmów.
Parlament odwołał się także do działań wiceministra kancelarii Stanisława Niemcewicza, odnoszącego się do problemu interpretacji prawa w kontekście miasta Mińsk i sprawiedliwości dla jego dziedzica, co wydawało się być odzwierciedleniem szerszego problemu misinterpretacji zasad urbanistycznych i dziedzicznych w kontekście nowych przepisów.
Ostatecznie sesja została zawieszona do dnia następnego, aby kontynuować debatę nad kluczowymi kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz spraw miast dziedzicznych.
In the absence of the President, Speaker Stanisław Małachowski initiated today's session, discussing the second part of the Law Enforcement Bill, which outlines the duties of the Presiding Marshal in law enforcement matters, his obligations regarding the safety of the President, the Cabinet, the Representatives, and the specially assembled criminal court. The Delegation has strived to describe the composition of this court in a way that allows justice to be served without the shedding of human blood. Secretary Jan Łuszczewski was called upon to elaborate.
After Secretary Łuszczewski's presentation, the majority expressed their consensus for the proposed bill, although some members requested further deliberation.
Representatives from various States such as Lithuania-Belarus and Poland-Ukraine provided their input, aiming to ensure fairness and appropriate representation for their regions. For instance, Ignacy Chomiński from the State of Oszmiana demanded representation for Lithuania-Belarus, while Ignacy Krzucki from the State of Wołyń proposed amendments to protect the power of the Marshal from being overextended.
In the debate, Kazimierz Rzewuski from the State of Podolia and Minister Ignacy Potocki, the Secretary of Internal Affairs for Lithuania-Belarus, discussed the nuances of the proposed law, particularly focusing on preventing potential abuses of power and ensuring rapid justice.
The session was characterized by a thorough review of law enforcement procedures, with the Representatives seeking a balance between empowering martial authorities and protecting civil rights. The prevailing theme was the call for careful oversight and clear limitations to the power granted to the Presiding Marshal, ensuring it is exercised prudently and with respect for personal freedoms.
Key concerns were raised about the potential infringement of civil liberties, such as unlawful apprehension, as echoed by Jan Zagórski, with several Representatives asserting the need to adhere strictly to legal processes.
The day's proceedings also touched upon matters relevant to local governance, economic development, and citizens' safety. Senator Jacek Jezierski raised a proposition concerning the production of weapons and the allocation of land for factories, which tags along with the broader theme of stimulating domestic industry.
Finally, the ongoing tension between urban and rural jurisdictions was highlighted by the case presented by Albin Skórkowski, a Representative from Sandomierz, which revolved around a city residents' misunderstanding of their rights under new urban laws and subsequent refusal to pay dues to their Landowner, citing laws seemingly empowering them. This issue was addressed by Under Secretary of State Hugo Kołłątaj, emphasizing the options available to Landowners seeking recourse.
The session concluded with the approval of the amended Law Enforcement Bill and was adjourned until the following day.
Tematy: Projekt Policji; obowiązki Marszałka; utrzymanie bezpieczeństwa przy boku Jego Królewskiej Mości; wydatki Sądu kryminalnego; alternata dla Prowincji Litewskiej; sprawy pomiędzy mieszczanami a szlachtą; jurysdykcja Marszałka; prawo neminem captivabimus; bezpieczeństwo Dziedziców i uciemiężenie mieszczan; projektowanie fabryki broni;
Topics: Police Project; duties of the Marshal; maintaining security at the side of His Royal Majesty; expenses of the Criminal Court; alternation for the Lithuanian Province; disputes between townspeople and nobility; jurisdiction of the Marshal; law of neminem captivabimus; security of Landlords and oppression of townspeople; planning a weaponry factory;
Log in or subscribe to Minakowski's Great Genealogy to access this section.
Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!
Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.
Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi