Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowska, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Helena Chrul (ID: teatr.15218.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autorki zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiej (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autorka za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż jej!

Ranking WGM: 373.634 (top 32%), Liczba łóżek od MJM: 24 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1880
  • zmarł
 
rodzice Zaloguj się
?1880-
   Zaloguj się
1889-
|    |
2    3



|
Helena Chrul, bohater Czy wiesz kto to jest, 1910-1971

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 23 IX 1929): Zaloguj się, bohater Czy wiesz kto to jest 1905-1977 , (Rodzice : Zaloguj się ?1870- & Zaloguj się ca 1878-) , dzieci
    1. M Zaloguj się człowiek teatru 1932-1966
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. KWIECIŃSKA-DOBRZAŃSKA Maria (1843-1890) śpiewaczka operowa i operetkowa
    2. DOBRZAŃSKI Stanisław (1847-1880) artysta dramatyczny, komediopisarz
    3. DOBRZAŃSKI Jan (1820-1886) publicysta, dyrektor teatru
    4. KWIECIŃSKI Lucjan (1848-1894) aktor, śpiewak dyrektor teatru
    5. SMOCHOWSKI Witalis (1796-1888) aktor, dyrektor teatru
    6. FRITSCHE Ludwik Stefan (1872-1940) artysta dramatyczny
    7. FRITSCHE Gustaw (1838-1891) lekarz
    8. CZAPELSKI Tadeusz (1853-1930) publicysta
    9. FRITSCHE Karol (1804-1883) technik górniczy, pisarz
    10. DAMSE Wiktor Józef (1832-1876) artysta dramatyczny
    11. SZYMANOWSKI Wacław (1821-1886), dziennikarz, publicysta, dramaturg 10°
    12. PEPŁOWSKI Bohdan (1898-1948) literat 10°
    13. OLSZEWSKI Franciszek (1859-1918) prawnik, pisarz, publicysta, redaktor 10°
    14. DAMSE Józef (1789-1852) artysta dramatyczny, kompozytor 10°
    15. FRYCZE Karol (1830-1863) inżynier, powstaniec 10°
    16. HELLERÓWNA Mira (1866- po 1920) Śpiewaczka operowa 11°
    17. CYRBES Władysław (1851-1917) kompozytor, pianista 11°
    18. SZYMANOWSKI Wacław (1859-1930), rzeźbiarz, malarz 11°
    19. PEPŁOWSKI Adolf (1841-1916) powstaniec 1863, adwokat 11°
    20. MARKOWSKA Teresa (1824-1886) aktorka 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      CHANIECKA Helena, właśc. H. Chrul, zamężna Tosik (23 VI 1910 Krasnojarsk na Syberii - 2/3 1 1971 Kraków), aktorka
      Była córką Franciszka Chrala, fryzjera, i Adeli z Witwickich, pierwszą żoną => Władysława Hańczy (właśc. W. Tosika), matką - Władysława Hańczy. W 1921 przyjechała z rodziną do Polski. Podawała, że w 1927 ukończyła Gimn. im. Działyńskich w Poznaniu i rozpoczęła naukę w pozn. konserwatorium; „odkryta” tam przez S. Wysocką była jej uczennicą w Szkole Dram. i występowała od 1927 w T. Polskim w Poznaniu, a po zdaniu egzaminu ZASP-u została zaangażowana do tego teatru na sez. 1929/30. Wiadomości tych nie potwierdzają jednak dostępne źródła (choć Z. Wilski wymienił ją wśród uczniów pozn. Szkoły Dram. w 1927-30, a świadkowie wspominają jej obecność w teatrze). Być może używała nierozpoznanego pseudonimu. Poślubiła w tym czasie aktora W. Tosika (ślub 23 IX 1929). W sez 1930/31 występowała jako Tosikowa w T. Polskim w Katowicach; w tymże sez. została zaliczona w poczet kandydatów ZASP-u. W sez. 1931/32 grała - już jako Chaniecka - w T. Miejskim w Toruniu, m.in. rolę tyt. w „Aurelciu, nie rób tego” i Katarzynę w „Głupim Jakubie”. W sez. 1932/33 występowała prawdopodobnie w T. Miejskich w Łodzi pod dyr. Wysockiej; w sez. 1933/34-1935/36 w T. Polskim w Poznaniu w wielu rolach i epizodach, przeważnie w komediach współczesnych, oraz m.in. jako: Panna Młoda („Wesele"), Pulcheria („Dom otwarty"), Kobieta („Marchołt gruby a sprośny"), Krasawica („Bolesław Śmiały"). Jak podawała, w 1935 rozeszła się z mężem, a rozwód formalny przeprowadzono w 1948. W sez. 1936/37 (wg S. Kaszyńskiego od 7 IV 1937) była w zespole I. Galla w T. im. Bogusławskiego w Kaliszu; w sez. 1937/38 i 1938/39 występowała w T. Miejskich we Lwowie. Zaangażowana na sez. 1939/40 do t. łódz., nie mogła podjąć tam pracy z powodu wybuchu II wojny światowej. W 1939-41 występowała w Polskim T. Dramatycznym we Lwowie. W 1941-44 mieszkała w Warszawie, pracowała dorywczo jako kelnerka. W grudniu 1944, lub wcześniej, znalazła się w Mszanie Dolnej, gdzie brała udział w przedstawieniu jasełkowym zorganizowanym przez J. Warneckiego. Od 1945 i w sez. 1945/46 była aktorką Starego T. w Krakowie. Na sez. 1946/47 przeniosła się do T. im. Wyspiańskiego w Katowicach, po roku wróciła do Krakowa i występowała w T. Dramatycznych, a po ich podziale w 1954 była do końca życia aktorką T. im. Słowackiego. Współpracowała też z krak. T. Satyryków (od jego powstania w listopadzie 1952) i krak. T. Muzycznym (1956). W 1961 występowała gościnnie w T. im. Mickiewicza w Częstochowie. Jubileusz trzydziestopięciolecia pracy artyst. obchodziła 18 V 1963 w T. im. Słowackiego w roli Daubmannowej („Przygoda z Vaterlandem"). Była aktorką przede wszystkim komediową, w 1. powojennych jedną z najpopularniejszych aktorek Krakowa. Średniego wzrostu, otyła, o wyrazistych, choć pospolitych rysach, obdarzona była spontaniczną vis comica - potrafiła wywoływać żywą reakcję publiczności samym pojawieniem się na scenie. „Ja nie gram komedii, staram się zawsze być poważna, mówić serio, ale cóż - wychodzi komicznie” - zwierzała się w wywiadzie w 1949. W swym bogatym, choć wyraźnie określonym repertuarze, miała we Lwowie m.in. klasyczne subretki: Dorynę („Świętoszek"), Marię („Wieczór Trzech Króli"), a w Krakowie postacie fredrowskie, np. Anielę („Damy i huzary"), Szambelanową („Pan Jowialski"), Rozaurę („Dyliżans"). Według T. Boya-Żeleńskiego „umiała dać ciepłe akcenty poczciwej Urszuli” (Ostrożnie, świeżo malowane) i „szelmowski temperament kochliwej Dorocie” („Krakowiacy i Górale”, 1940). Jej Domna Pantelewna („Talenty i wielbiciele”, 1951) była to „postać na wskroś rosyjska w zachowaniu i obyczajach, ponadto cała utkana z zalet i wad, prawdziwy, pełnokrwisty człowiek. Jest dobra ale i wulgarna, ciepła ale i ostra, prostacka ale i delikatna, zastrachana i służalcza ale i odważna, naiwna jak dziecko ale i mądra” pisała K. Berwińska. Skłonność do barwnego, często rodzajowego, ale pogłębionego przekonywającą ludzką prawdą realizmu sprawiła, że jedną ze specjalności Ch. były postacie kobiet ros.; grała m.in. Annę Andrejewną („Rewizor”, Katowice 1947), Agafię („Ożenek”, nagroda aktorska na Festiwalu Sztuk Ros. i Radzieckich, 1949); w roli Meropy Murzawieckiej („Wilki i owce”, Częstochowa 1961), wykraczającej poza jej komediowe emploi, była „groźna i drapieżna”, za rolę Ulity („Las") otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w 1965. Odnosiła też sukcesy w rolach jurnych i zażywnych mieszczek, szorstkich lecz ze złotym sercem wdów i staropolskich podwik” (R. Kosiński), jak np. Kasztelanowa („Polacy nie gęsi”, 1953), Starościna („Popas króla jegomości”, 1958), Klimina („Wesele”, 1956 i 1969). W „Przygodzie z Vaterlandem”, jako Daubmannowa była wg R. Szydłowskiego „prawdziwą niemiecką Mutter, kochającą, sentymentalną i ograniczoną"; „Była tragikomiczna, miała kilka scen bardzo śmiesznych, ale i kilka prawdziwie wzruszających”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.15218.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.2378.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.35470.3
      eKartoteka miasta Poznania - epoznan.120151
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.569

    źródła:
    - urodzenie: epoznan.120151
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiej, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Maria Jadwiga Minakowska, Wielka genealogia Minakowskiej (Wielcy.pl), wydanie z 04.05.2025.
    © 2002-2025 Dr Minakowska Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.148.113.158