Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Anastazy Franciszek Trapszo (ID: teatr.42091.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 38.082 (top 4%), Liczba łóżek od MJM: 19 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1750-
   Zaloguj się
?1750-
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1778-1857
   Zaloguj się
1794-1852
|    |
2    3



|
Anastazy Franciszek Trapszo, bohater PSB, 1831-1898

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1850): Zaloguj się 1825-1885, dzieci
    1. Ż Zaloguj się 1858-1859
    2. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru , plany PSB 1860-1921
       & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru 1854-1909 dzieci
       & Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1872-1918
       & Zaloguj się 1883-
    3. M Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru , plany PSB 1862-1896
       & Zaloguj się człowiek teatru 1859-1926 dzieci
    4. Ż Zaloguj się bohater PSB i Wiki , człowiek teatru 1868-1953
       & Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1869-1926
    5. Ż Zaloguj się bohater PSB i Wiki , człowiek teatru 1870-1944
       & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii 1873-1923 dzieci
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 16 VI 1889, Szczebrzeszyn (obecn. woj. lubel.), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1869-1902 , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ?1840-1890)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1810-1866
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1818-1849 dzieci | Ż Zaloguj się 1847-1892 |
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1820-1881 dzieci | M Zaloguj się ?1850-1856| M Zaloguj się ?1850-1863| M Zaloguj się 1852-| Ż Zaloguj się ca 1858-1914| Ż Zaloguj się ca 1858-1921| M Zaloguj się ca 1860- |
    2. M Zaloguj się 1819-1877
      ■  & Zaloguj się 1827-1875 dzieci | Ż Zaloguj się ca 1854-| M Zaloguj się ca 1855-| M Zaloguj się ca 1857-| M Zaloguj się ca 1857-| M Zaloguj się ca 1866-1906 |
    3. M Zaloguj się ca 1820-1866
    4. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1822-1889
      ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1832-1887 dzieci | Ż Zaloguj się ca 1859-1932| Ż Zaloguj się 1861- |
    5. M Zaloguj się 1824-
    6. M Zaloguj się 1826-
    7. M Zaloguj się 1828-1829
    8. M Zaloguj się 1829-
    9. Ż Zaloguj się 1829-1829
    10. **Anastazy Franciszek **
    11. M Zaloguj się 1835-1836

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1778-1857
      ■  & Zaloguj się 1794-1852 dzieci | M Zaloguj się 1810-1866| M Zaloguj się 1819-1877| M Zaloguj się ca 1820-1866| M Zaloguj się 1822-1889| M Zaloguj się 1824-| M Zaloguj się 1826-| M Zaloguj się 1828-1829| M Zaloguj się 1829-| Ż Zaloguj się 1829-1829| M Anastazy Franciszek Trapszo 1831-1898| M Zaloguj się 1835-1836 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. TRAPSZO Stanisław (1862 lub 18631896) aktor, dyrektor teatru
    2. TRAPSZO Marceli (18601921) aktor, reżyser, dyrektor teatru
    3. TRAPSZO Irena (18681953) aktorka
    4. TRAPSZO Tekla (18701944) aktorka
    5. TRAPSZO Aleksandra (18541909) aktorka, śpiewaczka
    6. KRYWULT Jan (1873-1923) kierownik salonu sztuki
    7. KREMSKI Mieczysław Bolesław (1849-1899) aktor, dyrektor teatru
    8. TRAPSZO Tadeusz (18941958) pułkownik dyplomowany WP
    9. KRYWULT Aleksander (1845-1903) właściciel salonu sztuki
    10. STASZKOWSKI Władysław h. Bogoria (1865-1936), aktor, reżyser
    11. SZTAJNSBERG Marian (1887-1943), księgarz, wydawca
    12. JANKOWSKI Czesław Marian (1880-1940) adwokat, instruktor harcerski
    13. ŚLIWICKI Józef (1867-1944), aktor, reżyser
    14. ŚLIWICKI Daniel (1872-1921), dziennikarz, działacz polityczny
    15. KUCZYŃSKI Stefan Ludwik (1811-1887) fizyk, meteorolog, profesor i rektor UJ
    16. SZCZEKOWSKA Olga (1898-1943) rzeźbiarka
    17. PIEŃKOWSKI Stefan Kazimierz (1885- po 1939) profesor neurologii i psychiatrii
    18. NOWICKI Emilian O. Klemens (1791-1876) profesor kliniki UW
    19. GALLE Henryk (1872-1948) historyk literatury, krytyk, pedagog
    20. GALLE Leon (1898-1924) polonista

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      TRAPSZO Anastazy Franciszek (2 V 1832 Zamość - 11 VII 1898 Kraków), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był synem Franciszka Ksawerego T., urzędnika, i Domiceli z Kwasiborskich, ojcem - Marcelego T., => Stanisława T.,=> Ireny T. i => Tekli T. W 1853 ukończył w Warszawie gimn. realne i jako zdolny matematyk został nauczycielem tego przedmiotu, najpierw w Pińczowie, potem w Warszawie. W 1854 wstąpił do warsz. Szkoły Dramatycznej; był uczniem J.T.S. Jasińskiego. Debiutował we Lwowie 31 X 1856 jako Stanisław („Hrabia na Walorach"); w lecie 1857 był kierownikiem zespołu lwów. podczas wyjazdu do Brodów i Przemyśla. Na sez. 1857/58 zaangażował się do zespołu T.A. Chełchowskiego i P. Ratajewicza w Lublinie. 13 IV 1858 debiutował w WTR w roli Bernarda („Mauprat"); zaangażowany do zespołu dramatu, pracował tu do 1866. W 1861 i 1862 brał udział w konspiracji; w 1863 aresztowany, został zwolniony dzięki staraniom A. Żółkowskiego i W. Bąkałowieżowej. W 1864 opracował szczegółowy projekt założenia t. ludowego, zatwierdzony w 1865 przez Radę Administracyjną pod przewodnictwem namiestnika F. Berga. Wskutek nieporozumień między Bergiem i dyr. Komisji Spraw Wewnętrznych księciem Czerkaskim, projekt ten nie był jednak zrealizowany, podobnie jak i przygotowany przez T. plan reorganizacji zespołów prowincjonalnych w zaborze ros.; obejmował on m.in. współpracę dyrekcji w zakresie repertuaru i uzgadniania tras objazdu, poddanie zespołów pod opiekę WTR, wprowadzenie nadzoru artyst. i utworzenie w Lublinie szkoły dram. dla t. prowincjonalnych. Czynny przez cały czas jako aktor, T. dawał również lekcje deklamacji i gry aktorskiej. W 1865 wykładał deklamację w warsz. Instytucie Muzycznym. Od 16 do 27 III 1866 występował gościnnie w zespole P. Ratajewicza w Lublinie, a 14 V tego roku w t. krak. w roli Cześnika („Zemsta") oraz: w mono-dramacie „Pan Stefan z Pokucia”.
      Od 21 VI do 16 IX 1866 kierował w Lublinie zespołem, do którego należeli przede wszystkim jego uczniowie. Zaangażował też młodego B. Leszczyńskiego, na gościnne występy zaprosił I. Aldridge'a. W poł. września wyjechał z zespołem do Radomia, skąd wrócił 21 X do Lublina na sez. 1866/67. 1 IV 1867 wyruszył do Radomia i tu grał do 10 VII. W 1867 występował też ze swym zespołem w Piotrkowie (13 VII-21 VIII), Łodzi (24 VIII -17 X), Częstochowie i Kaliszu. Od grudnia 1867 do marca 1871 Kalisz był stałą bazą jego zespołu. Stąd wyjeżdżał odwiedzając m.in. Pleszew (październik 1868), Kielce (styczeń 1869), Pleszew (kwiecień 1869), Konin (czerwiec 1869), Koło (lipiec 1869), Sieradz: (październik 1869), Pleszew (kwiecień i maj 1870), Piotrków (maj 1870), Konin (czerwiec 1870), Koło (lipiec 1870), Włocławek (sierpień 1870), Łowicz (wrzesień 1870), Piotrków (od marca do 10 VI 1871). W 1871 uzyskał pozwolenie na całospektaklowe przedstawienia w ogródkach warsz. i grał do 1877 w teatrzykach: Tivoli (13 VI-12 IX 1871, 13 VI-12 IX 1872, 25 IX-30 IX 1874), Alhambra (13 VI-12 IX 1872, 13VI-13IX 1873, 12VI-30IX 1874, 1 VI-13 IX 1875, 14 VIII-14 IX 1877), Eldorado (30 V-30 IX 1876), Arkadia (2 VI-13 IX 1877). Poza letnimi sez. w warsz. t. ogr. zespół gościł w wielu miastach takich jak: Płock (wrzesień 1871), Lublin (wrzesień 1871-25 III 1872), Radom (kwiecień 1872), Kielce (od 14 V 1872), Lublin (19 IX 1872-7 IV 1873), Radom (kwiecień 1873), Piotrków (maj 1873), Częstochowa (październik 1873), Łódź (6 XI-12 XI 1873), Kalisz (16 XI 1873-19 III 1874), Łomża (marzec 1874), Częstochowa (wrzesień 1874), Piotrków (listopad 1874), Łódź (grudzień 1874 - styczeń 1875), Radom (październik 1875, tu wspólnikiem jego był M. Kopystyński), Lublin (23 X 1875-27 V 1876), Łódź (3 X 1876-19 II 1877), Częstochowa (22 II-25 III 1877), Piotrków (od 28 III i ponownie od 8 V do 19 V 1877). W ostatnim sez. ogr. stracił T. 15 000 rubli i zbankrutował. Z resztą zespołu wyjechał wtedy do Piotrkowa (10 X-30 XI 1877), potem grał w Kaliszu, w grudniu 1877 i początku stycznia 1878 w Częstochowie, resztę stycznia spędził w Piotrkowie, skąd wrócił do Kalisza (28 I -30 V 1878). Po kilku dniach w Sieradzu udał się do Łodzi (5 VI-10 VII 1878), potem do Lublina (13 VII 1878 - kwiecień 1879), stąd do Łodzi (maj-czerwiec 1879), Ciechocinka (20 VI-lipiec 1879), od października 1879 do wiosny 1880 dawał przedstawienia w Płocku w kwietniu 1880 w Radomiu. Od 4 IX do 15 IX 1880 występował w warsz. T. Letnim w rolach: Kaniowy („Miód kasztelański"), Jagona („Otello"), Cześnika („Zemsta"). Później ze swym zespołem występował w Łowiczu (wrzesień-październik 1880), Łęczycy (listopad-grudzień 1880), Kutnie (styczeń 1881) i Siedlcach, następnie w Lublinie (1 V-18 IX 1881), Puławach (wrzesień-październik 1881), Łęcznej i znowu w Siedlcach (grudzień 1881), Łęczycy (styczeń 1882), Kaliszu (kwiecień 1882). W tym czasie okresowo kierownikiem zespołu był oficjalnie jego syn Marceli (m.in. w Łowiczu, Lublinie i Puławach), w rzeczywistości zespół prowadził zapewne Anastazy T. Następnie przez dwa sez. T. miał wspólną dyrekcję ze swym pasierbem B. Kremskim, odwiedzając m.in. Płock (maj 1882), Ciechocinek (czerwiec-sierpień 1882), Koło (wrzesień 1882), Kalisz (zima 1882/83), Lipno (czerwiec 1883), Ciechocinek (lipiec-sierpień 1883), Włocławek (wrzesień 1883), Piotrków (październik 1883), Kalisz (zima 1883/84) i prawdopodobnie Sosnowiec (wiosna 1884). Po rozwiązaniu zespołu występował w lecie 1884 w warsz. t. ogr. Eldorado u J. Żołopińskiego, a w styczniu 1885 w Poznaniu. W 1885-88 uczył w Warszawie deklamacji i „zasad pierwotnych sztuki dramatycznej”. W jesieni 1886 starał się o koncesję na pol. teatr w Petersburgu, ale jej nie otrzymał. Od 12 V 1887 raz jeszcze próbował samodzielnej dyrekcji w warsz. t. ogr. Promenada, potem dawał przedstawienia w Tomaszowie Mazowieckim, Żyrardowie i zapewne w Płocku. W lecie 1888 występował w warsz. t. ogr. Wodewil w zespole J. Teksla, a 13 VIII tego roku w WTR w roli Majora („Pan Geldhab"). Jego prośba o przyjęcie do zespołu została jednak odrzucona i dopiero od października 1889 został ponownie zaangażowany do zespołu dramatu WTR. W 1892 wziął urlop zdrowotny i przeniósł się do Lwowa, gdzie grał i reżyserował w sez. 1892/93. Od początku 1894 do końca życia był aktorem t. krak.; tu 29 X 1896 obchodził jubileusz czterdziestolecia pracy grając rolę Montricharda („Walka kobiet"). Był dwukrotnie żonaty: najpierw z Anną Eugenią z Ćwiklińskich 1° v. Gustaw, która w młodości występowała w przedstawieniach amatorskich, a potem pomagała mężowi w kierowaniu Zespołem, później z Natalią z Karasińskich i stał się założycielem jednej z bardziej znanych rodzin aktorskich. Ożywiony pragnieniem udoskonalenia t. prowincjonalnych, T. po niepowodzeniu szerszej reformy usiłował we własnym zespole zrealizować swoje plany, zarówno podczas wędrówek po kraju, jak i w czasie występów w warsz. t. ogródkowych. Szczególnie w pierwszych sez., zanim uległ naciskom złego gustu, prezentował Warszawie ambitny repertuar prześcigający nieraz teatry rządowe. Wyprzedzał je w inscenizacjach współczesnego repertuaru franc. i pol., próbował grać arcydzieła („Kupiec wenecki”, „Hamlet”, „Faust”, „Don Juan"). Nie cofnął się nawet przed bojkotowanym wtedy w pol. teatrach dramatem ros. i wystawił „Małżeństwo Kreczyńskiego”. Wprowadził stałe gaże dla swoich aktorów. Zamiłowany pedagog, kształcił młodzież. Z jego szkoły i spod jego opieki wyszło wielu znakomitych aktorów, m.in. B. Leszczyński, R. Morozowicz, E. Rygier, J. Tatarkiewicz, L. Solski, J. Śliwicki, M. Węgrzyn, W. Roman, Helena Marcello, Adolfina Zimajer, Marceli, Stanisław, Irena i Tekla Trapszowie.
      W czasie swego pierwszego pobytu w t. warsz. grał początkowo amantów i rezonerów, później role charakterystyczne wyróżniając się świetną dykcją i niecodziennym temperamentem. Zamaszystość i „animusz kontuszowy” pozostały później, lecz długie lata występów na prowincji pozostawiły ślady w jego dykcji, która w 1888 była, wg „Echa Muzycznego, Teatralnego i Artystycznego”, „nieco zmanierowana i trzymana w nastroju cokolwiek przesadnym”. Według J. Kotarbińskiego był to „aktor bardzo lubiany w kołach młodzieży, pełen talentu, o pięknych warunkach i szlachetnej postawie, wyrazistej twarzy, giętkim basowym głosie”. Jako Bolingbroke („Szklanka wody") miał „giętkość wężową i werwę układnego dworaka, wielką swobodę zaprawioną odcieniem sarkazmu i pewnością siebie mistrza intrygi”, natomiast Cześnika („Zemsta") grał „z werwą, zamaszyście, mówił tubalnym głosem, miał energię czasem trochę zbyt dosadną”. Ważniejsze role prócz wymienionych: Rębajło („List żelazny"), Kreczyński („Małżeństwo Kreczyńskiego"), Żymalski („Wicek i Wacek"), Szczyglik („Majster i czeladnik"). Po jego śmierci ogłoszono opracowany przez niego „Podręcznik sztuki dramatycznej dla artystów i amatorów” (Kraków 1899). W rękopisie natomiast pozostała jego „Autobiografia”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.41081.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42091.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42093.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42572.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.49223.5
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81686.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 15 str. 274: psb.13666.4
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 542: psb.35629.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 547: psb.35630.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 551: psb.35631.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 554: psb.35632.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 557: psb.35634.2
      n.140519a Nekrologia Minakowskiego (140519)
      sw.160639 Akt małżeństwa: Warszawa Wsz. Św. (obecn. m. Warszawa), 510/1900 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9264d&sy=324&kt=1&skan=510.jpg [podgląd]
      sw.182469 Informacja p. Aleksandra Kopińskiego (z 3.7.2011)
      sw.670888 Akt małżeństwa: Szczebrzeszyn (obecn. woj. lubel.), 61/1889 [indeks na http://lubgens.eu/] https://szukajwarchiwach.pl/88/635/0/-/15/skan/full/LsdP83O2DjNW5N0eDz_CWA [podgląd]

    źródła:
    - ślub 2: Akt małżeństwa: Szczebrzeszyn (obecn. woj. lubel.), rok 1889, nr aktu 61 [indeks na http://lubgens.eu/] https://szukajwarchiwach.pl/88/635/0/-/15/skan/full/LsdP83O2DjNW5N0eDz_CWA [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.216.121.55