Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego
Zaloguj się kontakt
Imię Nazwisko: 

Dziennik posiedzeń i ustaw Sejmu Wielkiego (1788-1792)
w tłumaczeniu na język i realia ludzi urodzonych w XXI wieku

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
17881788-051788-101788-111788-12
17891789-011789-021789-031789-041789-051789-061789-071789-081789-091789-101789-111789-12
17901790-021790-031790-041790-051790-061790-071790-081790-091790-101790-111790-12
17911791-011791-021791-031791-041791-051791-061791-091791-101791-111791-12
17921792-011792-031792-041792-05
Білоруська мова
Deutche sprache
English language
Français
Lietuvių kalba
Latviešu valoda
Język polski
Українська мова
       Indeks osób
Indeks tematów

wtorek, 20 kwietnia 1790 « czwartek, 22 kwietnia 1790 » piątek, 23 kwietnia 1790

Relacja z obrad

Językiem polskiego studenta

Na dzisiejszym posiedzeniu Parlamentu, Pan Marszałek Stanisław Małachowski otwierając debatę, podkreślił opiekę Najwyższej Opatrzności nad Unią i jak nasze kraje odzyskały swoją pozycję w Europie. Zaprezentował projekt mający zwiększyć dochody publiczne, który jeszcze przed dyskusją został poddany pod głosowanie.

W dalszej części obrad, wystąpienie Pana Ignacego Zakrzewskiego, posła z Zachodniej Polski, zainicjowało dyskusję na temat potrzeby reformy rządowej. Poseł podkreślił, że od siedmiu miesięcy pracujemy nad projektem nowego systemu rządowego, który wciąż nie został wprowadzony w życie.

Zgłaszając uwagi, Pan Franciszek Grocholski z Wschodniej Polski-Ukrainy zaapelował o przyspieszenie prac nad tym projektem. Oświadczył także, że zbliża się koniec kadencji Sejmu, a prace jeszcze nie są ukończone. W związku z tym wezwał do przyśpieszenia debaty nad projektem rządowym.

W swoim wystąpieniu Pan Józef Weyssenhoff z Łotwy, będący członkiem Deputacji Rządowej, przekazał, że deputacja jest bliska zakończenia prac, jednak potrzebuje jeszcze czasu na dopracowanie projektu.

Nad projektami pracuje również Rząd Unii, w którego skład wchodzi m.in. Pan Jacek Małachowski, minister kancelarii Polski-Ukrainy, który również wypowiedział się podczas posiedzenia.

W dalszej dyskusji został poruszony temat pilnej potrzeby ustabilizowania finansów oraz wojska, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości Unii. Nie zabrakło głosów podkreślających wagę wojska i obrony narodowej, a także konieczności efektywnej i sprawnej administracji. Panowie posłowie zwracali uwagę na zbliżający się termin zakończenia kadencji Parlamentu oraz potrzebę podjęcia przez Deputację Rządową szybkich działań w celu przedstawienia gotowego projektu.

Debata toczyła się również wokół kwestii oznaczenia precyzyjnego terminu, w jakim Deputacja ma przedstawić projekt rządowy. Ustalono, że termin ten ma zostać określony, aby posłowie mogli się przygotować do decyzyjnego głosowania.

Na zakończenie, podjęto decyzję o przerwie do jutrzejszego posiedzenia, a wszelkie nieukończone punkty obrad mają być kontynuowane w kolejnym dniu.

Oczekuje się, że kolejne posiedzenie przyniesie rozwinięcie kluczowych dla przyszłości Unii projektów, a także da odpowiedź na pytanie, jak szybko nowe prawo rzeczywiście zostanie wprowadzone w życie.

American student's style

Today in Congress, Speaker Stanisław Małachowski opened discussions with a nod to Providence for watching over Poland, acknowledging how the nation recuperated its stance among the nations of Europe. The spotlight was on increasing public revenue, and a particular project was pitched promising to augment treasury inflows, demanding immediate deliberation.

Amidst this, Representative Ignacy Zakrzewski from Poznań interjected, requesting deferment till the morrow when he too would bring forward a plan to bolster public funds. His request was to postpone the reading of Speaker Małachowski's project. Meanwhile, Franciszek Grocholski, a Rep from Bracław, pivoted attention to the need for a stable government, expressing concerns about the pending governmental reform project, which has yet to produce tangible outcomes after several months, impeding national credit and inadvertently our prosperity.

Józef Weyssenhoff, a Rep from Latvia and part of the Government Reform Commission, assured the House that while they are closing in on completing the draft, tying loose ends in the proposal has caused some delays.

Senator Adam Rzyszczewski from Lubaczów emphasized that only a solid government framework can raise a nation. He criticized the Congress for spending substantial time on trivial matters rather than focusing on pressing legislative duties.

The President Stanisław August Poniatowski raised a pertinent point about ensuring the country's defense and financial stability to safeguard overall freedom, urging the need to hear Speaker Małachowski's project.

The session dove into a debate over setting a timeline for the Government Reform Commission to present their project. A tug-of-war ensued between wanting to assign a specific deadline versus giving the Commission leeway to ensure thoroughness in their reform proposal. Ultimately, the Congress decided to require the Commission to submit the government reform project by May 7th, which interestingly coincides with the President's Name Day, a symbolic reminder of the significance of the work ahead.

The day concluded with updates on various proposals, including one about easing legal restrictions on those seeking office positions, and did not serve in any Civil-Military Commission consistently over two years.

Congress will resume tomorrow, with expectations running high for the Government Reform Commission's expedited project delivery, and hopes pinned on establishing a robust future for the country. Stay tuned for more from the congressional frontlines where history is in the making.

Osoby wymienione

Tadeusz Czacki, starosta z Nowogródka, komisarz w Komisji Skarbu Unii (geneal.); Adam Kazimierz Czartoryski, poseł z Lublina (1788-1792), starosta generalny z Podola (geneal.); Stanisław Gadomski, senator wojewoda z Łęczycy (1787-1795), marszałek poprzedniego sejmu (geneal.); Franciszek Grocholski, poseł z Bracławia (1788-1792), miecznik Polski-Ukrainy (geneal.); Jan Paweł Łuszczewski, poseł z Sochaczewa od 22.11.1790 (1790-1792), sekretarz sejmu do 22 listopada 1790 (geneal.); Jacek Małachowski, minister kancelarii Polski-Ukrainy (1786-1792) (geneal.); Stanisław Małachowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), referendarz wielki Polski-Ukrainy, marszałek Sejmu marszałek konfederacji Polski-Ukrainy (geneal.); Józef Wojciech Mierzejewski, poseł z Podola (1788-1792), strażnik polny Polski-Ukrainy, rotmistrz kawalerii narodowej (geneal.); Fryderyk Moszyński, poseł z Bracławia (1788-1792), sekretarz wielki Litwy-Białorusi (geneal.); Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.); Seweryn Potocki, poseł z Bracławia (1788-1792) (geneal.);
Stanisław Kostka Potocki, poseł z Lublina (1788-1792), podstoli Polski-Ukrainy (geneal.); Adam Rzyszczewski, senator kasztelan z Lubaczowa (1786-1792) (geneal.); Kazimierz Nestor Sapieha, poseł z Brześcia nad Bugiem (1788-1792), generał artylerii Litwy-Białorusi, marszałek konfederacji Litwy-Białorusi (geneal.); Kazimierz Albin Skórkowski, poseł z Sandomierza (1788-1792) (geneal.); Wojciech Walerian Suchodolski, poseł z Chełma (1788-1790), senator kasztelan z Radomia (1790-1795), chorąży z Chełma (geneal.); Jan Suchorzewski, poseł z Kalisza (1788-1792), wojski ze Wschowy (geneal.); Franciszek Szymanowski, poseł z Sochaczewa (1788-1792), regent wielki Polski-Ukrainy (geneal.); Józef Weyssenhoff, poseł z Łotwy (1788-1792), kapitan wojsk Litwy-Białorusi (geneal.); Ignacy Zakrzewski, poseł z Poznania (1788-1792), stolnik z Poznania, chorąży z Poznania (geneal.); Aleksander Zieliński, poseł z Nura (1788-1792), podstoli z Nura (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła



Opublikowano akt (Volumina Legum, 143)

Językiem polskiego studenta

Uzupełnienie zapisów ilości domów.

Parlament Unii, połączenia Polski-Ukrainy oraz Litwy-Białorusi, przyjął ustawę umożliwiającą dokładniejsze ustalanie liczby domów dla celów podatkowych. W związku z potrzebą równomiernego rozkładania obciążeń podatkowych, Wysokie Izby postanowiły, że konieczne jest dokonanie ponownego przeliczenia tak zwanych "dymów" - pojedynczych jednostek osadniczych, które mogą być rozumiane jako gospodarstwa domowe lub nieruchomości.

Na terenach Polski-Ukrainy oraz Litwy-Białorusi wyznaczone zostaną specjalne komisje, których zadaniem będzie sprawdzenie i ewidencja wszystkich takich jednostek. Projekt ten ma na celu zapewnienie, że żadne gospodarstwo domowe nie zostanie pominięte w opodatkowaniu, a informacje na ich temat będą precyzyjne i w pełni odzwierciedlające rzeczywistość.

Lustratorzy przystąpią do działania niezwłocznie po wyborze przez komisje, a zawarte obowiązki będą wykonywać osobiście, mając na celu sprawiedliwe rozłożenie podatków. Wyniki prac komisji mają być także stosowane do obliczania specjalnego podatku - tak zwanej ofiary z dziesiątego grosza - od majątków nieraportowanych wcześniej, co powinno przyczynić się do zwiększenia przychodów skarbu Unii.

Działania komisji będą nadzorowane przez Rząd, a wynikające z nich raporty mają być przedstawione do końcowego przetworzenia przez odpowiednią deputację do spraw koekwacji (wyrównania) podatków. Ten porządek działania gwarantuje, że każdy uczciwie przyczyni się do wspólnego budżetu, co jest zgodne z duchem sprawiedliwości i odpowiedzialności obywatelskiej.

Lustratorzy przysięgają, że sumiennie spełnią powierzonych im obowiązków, działając bezstronnie i niekorumpowalnie, ku dobru publicznemu. Ta uchwała po raz kolejny potwierdza działania Unii w kierunku usprawnienia systemu podatkowego i zapewnienia równości wszystkich obywateli wobec obowiązków państwowych.

American student's style

Completion of the Household Inspection

Hey folks, back again with the latest skinny from the halls of Congress of The Union. In a bid to balance the tax books, a new law just got hammered out and approved. The big deal? A deep-dive inspection into households across Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus to make sure nobody's getting a free ride tax-wise.

Here's the down-low: some towns and villages, or even parts of them, were getting overlooked or not properly sworn in under previous tax assessments. That messes with the whole tax fairness thing they're trying to square away. So, The President and all the chief negotiators agreed: it's inspection time.

Civil-military commissions in each state and county have been put on the job. Within three Sundays from the law announcement, they've got to pick a few inspectors through secret vote. Once appointed, these inspectors will hit the road with an oath-in-hand to tally up every last smokestack (that's households, for y’all modern thinkers). They’ve got two months to wrap this up and report back with precise numbers. Any new smokestacks popping up since the law kicked in are getting their own special column in the books.

Also, if you're nobility living in royal, clerical, or hereditary towns, you’d better fess up those chimneys just like everyone else.

If there are more households than before, the Treasury owes a compensation – same goes for anyone pointing out any commission screw-ups in the past tallies. Those treasury commissions will handle the new figures and tackle any hiccups along the way.

The law also says that if any properties didn't get rightly reported for tax purposes in the past – whether they're civilian or ecclesiastical – the local civil-military commissions better square that away using the methods laid out in this Congress. And if you were supposed to get your land inspected for the tenth grosz tax and it didn't happen, now's the time. Any missed payments, and you're on the hook, by the book.

The inspectors swear to personally trek to every settlement, count each domicile without bias, bribery, or overlooking anything, recording everything truthfully according to the template the Treasury sent out. They’ve got God as their witness, so let’s hope it keeps them straight.

I’ll keep you posted as more deets roll out. Until then, stay classy!

Osoby wymienione

Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła




Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 20.05.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie