Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Bonawentura Kudlicz (ID: psb.14252.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 315.090 (top 27%), Liczba łóżek od MJM: 25 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1750
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1750
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1750-
   Zaloguj się
?1750-
|    |
2    3



|
Bonawentura Kudlicz, bohater PSB, 1780-1848

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 31 VIII 1844, Warszawa, par. św. Andrzeja (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1809-1884 , (Rodzice : Zaloguj się ?1780- & Zaloguj się ?1780-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. GRUBIŃSKI Henryk (1846-1918) artysta dramatyczny, dyrektor teatru 12°
    2. SZYSZKO-BOHUSZ Jerzy (1902-1965), dziennikarz Radia Wolna Europa 14°
    3. BRONIEWSKI Stanisław (1859-1908) dyrektor cukrowni 14°
    4. OŁTUSZEWSKI Władysław (1855-1922) lekarz, pionier polskiej foniatrii 14°
    5. MEUNIER Hipolit Edward (1825-1898) tancerz, pedagog, choreograf 14°
    6. LEWONIEWSKI Józef (1899-1933) kapitan-lotnik 14°
    7. BRZEZIŃSKA Filipina (1800-1886) kompozytorka, pianistka 14°
    8. GRUBIŃSKI Florian (1844- ok. 1901) konstruktor 14°
    9. RZYSZCZEWSKI Gabriel Stanisław (1780/85-1857) ziemianin, pułkownik 14°
    10. RZYSZCZEWSKI Leon (1815-1882) wydawca źródeł politycznych 15°
    11. SZYMANOWSKA Marianna (1789-1831), pianistka, kompozytorka 15°
    12. SZYMANOWSKI Wacław (1821-1886), dziennikarz, publicysta, dramaturg 15°
    13. GÓRSKI Włodzimierz (ok. 1824-1878) publicysta, tłumacz 15°
    14. GRUBERSKI Eugeniusz (1870-1923) ksiądz, kompozytor 15°
    15. PIOTROWSKI Stanisław (1849-1919) prawnik, ekonomista, socjolog 15°
    16. BRZEZIŃSKI Kazimierz (1824-1876) prawnik 15°
    17. MAZURKIEWICZ Władysław (1887-1963) prawnik, dyplomata, emigrant 15°
    18. MAZURKIEWICZ Stefan (1888-1945) matematyk, profesor UW 15°
    19. CZARTORYSKI Józef Klemens (1740-1810) starosta łucki, filantrop 15°
    20. RZYSZCZEWSKI Adam (1748-1808) kasztelan lubaczowski 15°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      KUDLICZ Bonawentura (12 VII 1780 Pleszew - 10 VIII 1848 Warszawa), aktor, reżyser, dyr. teatru
      Był synem Mateusza K. i Teresy z Kępińskich, mężem Balbiny Rostowskiej. W 1801 grał w orkiestrze teatr. w Kaliszu. Jako aktor debiutował 27 VI tegoż roku w występującym w Poznaniu warsz. zespole T. Narodowego (pod dyr. W. Bogusławskiego) w roli Susceptowicza („Szkoła obmowy") i został zaangażowany. W warsz. T. Narodowym występował do końca życia. W 1802-11 brał udział w wyjazdach zespołu T. Narodowego na występy gościnne do Poznania, Kalisza, Białegostoku, Krakowa i Gdańska. W 1805 otrzymał pierwszy benefis. W lipcu 1812 razem z L.A. Dmuszewskim grał gościnnie w t. w Wilnie. Od 1 VII 1814 do 1842 pełnił funkcję reżysera T. Narodowego. W 1814-18 był akcjonariuszem tego teatru. Od 14 II 1815 został nauczycielem „dramatyki praktycznej” (gry scen.) w warsz. Szkole Dramatycznej i funkcję tę pełnił aż do chwili jej zamknięcia w 1830 i potem znowu w 1835-42 (był wtedy także kierownikiem szkoły). W sez. letnich 1823 i 1824 z zespołem T. Narodowego występował w Płocku, Poznaniu i Kaliszu. W 1823 był przez kilka tygodni w Niemczech, m.in. w Berlinie i w Dreźnie. Od 15 VII 1825 do 30 VI 1827 wchodził wraz z L.A. Dmuszewskim i K. Kurpińskim w skład komitetu kierującego T. Narodowym z ramienia zrzeszenia aktorskiego. We wrześniu 1829 objął kierownictwo nowo utworzonego T. Rozmaitości. W 1830 był po raz drugi w Berlinie studiując inscenizację opery „Niema z Portici” wystawionej potem w Warszawie. W 1831, w okresie rządów zrzeszenia, wraz z K. Kurpińskim kierował T. Narodowym. W 1839 otrzymał emeryturę, jednak w dalszym ciągu (do 1842) pełnił obowiązki reżysera i występował jako aktor. W 1841 był w Wiedniu i we Włoszech. Jego ostatni występ odbył się 28 XI 1842; grał wtedy Harpagona we fragm. „Skąpca”. 31 VIII 1844 ożenił się z aktorką Balbiną Rostkowską. Był wolnomularzem, należał do loży Świątynia Minerwy (aż do jej rozwiązania w 1821), w czasach Królestwa Kongresowego wielokrotnie wymieniany w raportach szpiega Mackrotta z racji swej patriotycznej postawy.
      Wedle J.T.S. Jasińskiego W. Bogusławski miał powiedzieć przyjmując go do t.: „prędzej mi włosy na dłoni wyrosną, niż on będzie dobrym aktorem”. Usprawiedliwiały to niekorzystne warunki zewnętrzne K., jego otyłość, brzydka twarz i wada wymowy (seplenił). Usilną pracą zdołał jednak polepszyć swoją wymowę. Bardzo ambitny, a przez Bogusławskiego długo obsadzany w podrzędnych rolach, stał się wkrótce jednym z przywódców opozycji w T. Narodowym. Po 1814, za dyr. L. Osińskiego, otrzymywał role pierwszoplanowe, wyróżniany w recenzjach Iksów, którzy chwalili go za wierność wobec klasycznych reguł, stawiając go pod tym względem za wzór innym aktorom. K. umiał stopniować uczucia, cieniować grę, celował w grze niemej, posiadał znakomitą mimikę. Emploi miał rozległe, występował w tragediach, dramatach, komediach i wodewilach, śpiewał także w operze (jako bas). W rolach komicznych nie improwizował (w przeciwieństwie do F.A. Żółkowskiego i L.A. Dmuszewskiego), zachowywał umiar, „odznaczał się wyższą komicznością”. Cenił Fredrę, był pierwszym w Polsce wykonawcą roli Geldhaba („Pan Geldhab"). Tę rolę zaliczano do jego najwybitniejszych osiągnięć. Grał również w komediach A. Fredry Jana Zrzędę („Zrzędność i przekora"), Radosta („Śluby panieńskie") i Majora („Damy i huzary"). Ceniony był jako Harpagon („Skąpiec"). Inne wybitne role: Zamte („Sierota chiński"), Oficer („Dwaj roztargnieni"), Pan Anzelm („Szkoda wąsów"), Biskup Stanisław („Bolesław Śmiały” F. Wężyka), Boratyński („Barbara Radziwiłłówna” A. Felińskiego), Sierżant („Stary komendant w kłopotach"), Józef („Józef w Egipcie"), Płaksa („Płaksa i Wesołowski"), Miller („Intryga i miłość"). Jako reżyser „dość despotyczny”, umiał jednak pracować z zespołem, „zwłaszcza z młodymi aktorami” (M. Rulikowski). Był bardzo ceniony jako pedagog, choć zarzucano mu, że nie potrafi nauczyć prawidłowej wymowy. Do jego uczniów należeli m.in.: W. Piasecki, B. Dawison, L. Panczykowski, J.T. S. Jasiński, A. Stolpe, L. Halpertowa, T. Palczewska. Pracowity tłumacz, przełożył ponad dwadzieścia utworów dramatycznych.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.59894.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.80849.2
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.P.
      BONAWENTURA KUDLICZ
      ARTYSTA DRAMATYCZNY
      NAUCZYCIEL SZKOŁY DRAM.
      REŻYSSER TEATRÓW WAR.
      ZM.D. 10 SIERPNIA 1884 R.
      W WIEKU LAT 68

      Nekrolog w „Kurierze Warszawskim” 212/1848, 213/1848, 225/1848 http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/editions-content?id=38038 (za: A. Tyszka, Nekrologi Kuriera Warszawskiego):
      Bonawentura KUDLICZ
      b. artysta, nauczyciel i reżyser teatrów warszawskich, nestor sceny polskiej, emeryt; ur. 12 VII 1780 w Pleszewie w Wlk. Ks. Poznańskim, zm. 10 VIII 1848, odpr. 12 VIII 1848 z kapl. Reformatów w Warszawie na cm. Powązkowski, nab. żał. 26 VIII 1848 w kośc. Kapucynów, podczas którego wykonano "Requiem" Mozarta, zapr. pozostała żona

      Polski Słownik Biograficzny t. 16 str. 104: psb.14252.1
      n.1746 Nekrologia Minakowskiego (1746)
      n.22346a Nekrologia Minakowskiego (22346)

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Andrzej (obecn. m. Warszawa), rok 1844, nr aktu 130 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://szukajwarchiwach.pl/72/159/0/-/14/str/1/19/10#tabSkany [podgląd]
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3226
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.137.180.32