Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Antoni Cwojdziński (ID: teatr.40956.2)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 404.313 (top 34%), Liczba łóżek od MJM: 23 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
rodzice Zaloguj się
1860-
   Zaloguj się
1862-
|    |
2    3



|
Antoni Cwojdziński, bohater Czy wiesz kto to jest, 1897-1972

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1910): Zaloguj się, człowiek teatru 1894-1962 , (Rodzice : Zaloguj się ?1860- & Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1860-1920)
  • ilustracja
  • żona (ślub: około 1920): Zaloguj się ?1900-, dzieci
    1. M Andrzej bohater Kto jest kim (1984) , bohater Wiki 1928
       & Gabriela Goślińska ?1920 dzieci
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. M Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) 1892-
      □  & Zaloguj się 1903-
    2. M Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1939) 1894-
      □  & Zaloguj się ?1890-
    3. **Antoni **

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. ŚWIERCZEWSKA Nina, właść. Janina Irena Helena (1907-1944), aktorka
    2. ŚWIERCZEWSKI Eugeniusz Mieczysław (1892-1944), działacz teatralny, publicysta, oficer Wojska Polskiego i Armii Krajowej, konfident Gestapo
    3. KOSCH Teodor (1872-1964) adwokat, działacz społeczny
    4. SLASKI Jan Feliks h. Grzymała (ok. 1768-1847) generał-major ziemiański pow. proszowickiego i ksiąskiego, dowódca kosynierów pod Racławicami i Szczekocinami, członek Deputacji Indagacyjnej Rady Najwyższej Narodowej
    5. DZIEWOŃSKI Józef (1859-1931) inżynier kolejowy
    6. KORCZYŃSKI Edward (1844-1905) profesor medycyny
    7. ŚLASKI Teodor Stanisław (1794-1878), poseł na sejm Królestwa Polskiego 10°
    8. KARŁOWSKI Stanisław Franciszek (1879-1939) bankowiec, działacz gospodarczy 10°
    9. GRAEVE Stanisław (1868-1912) etnograf, krajoznawca 10°
    10. GRAEVE Aleksander (1820-1883) ziemianin 10°
    11. DOBIECKI Eustachy Leon (1805-1880) prawnik, ekonomista 10°
    12. PIETRASZKIEWICZ Stanisław Mikołaj (1868-1921) przemysłowiec 10°
    13. DEMBOWSKI Stefan Florian (1728-1802) kasztelan czechowski 10°
    14. KORCZYŃSKI Antoni (1879-1929) profesor chemii 10°
    15. RADZIMIŃSKI Zygmunt Feliks (1843-1928) ziemianin, archeolog, historyk, genealog, heraldyk 11°
    16. PONIŃSKI Aleksander Oskar (1856-1915) poseł, kolekcjoner, twórca Biblioteki Horynieckiej 11°
    17. ŁUBIEŃSKI Henryk Ignacy (1901-1960) dziennikarz, publicysta 11°
    18. KOSIŃSKI Adam Amilkar (1814-1893) powieściopisarz, heraldyk 11°
    19. DZIEWOŃSKI Karol (1876-1943) profesor chemii 11°
    20. GRAEVE Ludwik (ur. 1857) prawnik, polityk, ziemianin 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      CWOJDZIŃSKI Antoni, pseud. A. Wojdan (9 X 1896 Brzeżany na Ukrainie - 7 VIII 1972 Londyn), aktor, reżyser
      Był synem Tadeusza C. i Stanisławy z Wojciechowskich, mężem najpierw śpiewaczki Marii C. z domu Geiger, nast. Teodozji Bohdańskiej (zob. t. 1), ojcem kompozytora i dyrygenta Andrzeja Cwojdzińskiego. Studiował matematykę, fizykę i chemię na uniwersytetach we Lwowie, Krakowie i Warszawie; na Uniw. Warsz. był asystentem fizyki teoretycznej. W sez. 1923/24 i 1924/25 słuchacz Instytutu Reduty w Warszawie, w sez. 1925/26 należał do zespołu artyst. Reduty i występował z nią w Wilnie i objazdach, m.in. w roli Rycerza Czarnego i Księdza („Wesele"). W 1. późniejszych, do ok. 1936, w działalności scen. używał pseud. Wojdan, potem znowu nazwiska właściwego. W sez. 1926/27 był aktorem T. Miejskiego w Łodzi, 1927/28 i 1928/29 T. Polskiego w Katowicach, 1929/30 T. Polskiego w Grudziądzu, 1930/31 T. Miejskich we Lwowie, od października 1931 do stycznia 1932 T. Melodram w Warszawie, od lutego 1932 znowu we Lwowie. W czerwcu 1932, po podpisaniu wraz z L. Schillerem i grupą artystów pacyfistycznej odezwy, pomówiony o współpracę z komunistami, był zatrzymany przez policję i na krótko zawieszony w prawach członka ZASP-u. Po opuszczeniu Lwowa występował w Warszawie: w sez. 1932/33 w T. Ateneum, 1933/34 w T. Narodowym, w grudniu 1933 także w przedstawieniach Instytutu Reduty. W 1933 rozpoczął pod kier. Schillera studia reżyserskie w PIST. W sez. 1934/35 byl aktorem i asystentem reżysera w warsz. T. Polskim, w 1934 asystentem Schillera przy realizacji „Dziadów”. We wrześniu 1935 wystawiono w T. Malickiej w reżyserii zbiorowej i z udziałem C. jego „Epokę tempa”. W 1936 ukończył Wydz. Sztuki Reżyserskiej PIST-u; jako przedstawienie warsztatowe przygotował na scenie warsz. T. Nowego „Powrót Odysa” (maj 1936). Jako reżyser pracował na scenach kierowanych przez W. Horzycę: w sez. 1936/37 w T. Wielkim we Lwowie, 1937/38 i 1938/39 w T. Narodowym i Nowym w Warszawie. Podczas okupacji niem., ok. 1940 uciekł z kraju do Francji, a stąd do Anglii. Od 1941 przebywał w USA. W 1942-45 reżyserował w Polskim T. Artystów w Nowym Jorku; był faktycznym kier. tej sceny; wystawiał też własne sztuki pisane dla tego teatru: „Piąta kolumna w Warszawie”, „Polska podziemna”, „Niemiec”, a także m.in „Pastorałkę”. Wraz z żoną prowadził stację radiową w Detroit. Współpracował też dorywczo z zespołem objazdowym L. Krzemieńskiego i E. Dziewońskiej, m.in. na przeł. 1944/45 w Bostonie i w objeździe kilkudziesięciu miast amer. z programem składanym „Warszawa w ogniu” i w nim z jednoaktówką C. pt. „Adaś”, o powstaniu warszawskim. W 1. późniejszych współpracował m.in. z T. Nasza Reduta w Chicago (m.in. w 1961 reżyserował „Sprawę Moniki"). W 1962 na stałe zamieszkał w Londynie. Sporadycznie wykładał w londyńskim studiu teatr. pn. Warsztat Teatr. Młodych. W T. Polskim ZASP reżyserował „Noc w Alicante” i swoje komedie: „Hipnozę” (1962), „Obronę genów” (1963). W 1. sześćdziesiątych przyjeżdżał też do Polski; w warsz. T. Współczesnym reżyserował „Hipnozę” (1964).
      Wychowanek Reduty, przez całe teatr. życie podkreślał swoje więzy z J. Osterwą. Jako aktor nie wyszedł poza niewielkie, charakterystyczne role. Grał m.in. w Łodzi: Radżę malajskiego („Persy Zwierżontkowskaja"), Zagozdę („Róża"); w Katowicach: Biskupa Stanisława („Bolesław Śmiały"), Orgona („Dożywocie"), Prymasa („Wyzwolenie"); we Lwowie: Tezeusza („Sen nocy letniej"), Starca, Widmo, Księdza i Wysockiego („Dziady"), Gruszczyńskiego („Sen srebrny Salomei"); w Warszawie w Ateneum: Adolfa Cusinsa („Major Barbara"), Doktora Weissa („Dorota Angermann"), Porucznika („Krzyczcie, Chiny!"). Miał natomiast kilkanaście sukcesów reżyserskich w różnorodnym repertuarze, zarówno tzw. widowiskowym, jak i kameralnym, a L. Schiller uważał go za jednego z najzdolniejszych reżyserów młodszej generacji. Do najlepszych jego inscenizacji należały we Lwowie: „Odprawa posłów greckich” i „Potrójny” wg Plauta (1936, a także w 1937 w PR) oraz „Życie snem”, „Król i Salome” O. Wilde'a (1937); w Warszawie: „Życie snem” (1937), „Miła rodzinka”, „Szaleństwo” i „Bratnie dusze” (1938) oraz „Prawdziwe życie Anny” (1939). Najbardziej znany jako komediopisarz, autor kilkunastu sztuk, sławę osiągnął jako twórca tzw. komedii scientystycznej. Jego pierwsza sztuka „Teoria Einsteina” (1934) była grana w warsz. Reducie i jej objazdach ponad pięćset razy. Ogromne powodzenie miały też: „Freuda teoria snów”, „Temperamenty”, „Epoka tempa”. Był też autorem adapt. scen. powieści („Wspólny pokój”, „Dzieje jednego pocisku"). W 1. trzydziestych (a także w okresie wojny) należał do najczęściej grywanych pol. autorów współczesnych. Wydał zbiór ośmiu sztuk pt. „Komedie naukowe” (Warszawa 1968). W tomie „O zespole Reduty 1919-1939” opublikował wspomnienie o J. Osterwie pt. „Prawdziwa reżyseria”. Pod pseud. Wojdan grał przed wojną w kilku filmach. Był współscenarzystą filmu „Dziewczyna szuka miłości” (1938).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.40956.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.10514.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.669
      sw.129995 Who is who w Polsce, Zug 2008
      sw.374399 Informacja p. Mikołaja Nowackiego (z 23.1.2014)

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 14.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.59.165